Opstijgen richting nok Oude Kerk met Marinus Boezem: ‘must do’ Amsterdam Art Weekend

Into The Air, Marinus Boezem, 2016, foto Robert Glas

Into The Air, Marinus Boezem, 2016, foto Robert Glas

*Directeur Jacqueline Grandjean vroeg conceptkunstenaar Marinus Boezem (1934) voor een project in de Oude Kerk, het prachtige monument uit de tijd van de Hollandse gotiek (circa 1300 – 1550) dat op de Wallen al eeuwen soelaas biedt voor aardse beslommeringen. De komende dagen een absolute ‘must do’ tijdens het bomvolle Amsterdam Art Weekend: want wie wil dat niet, met een bouwlift de lucht in naar 15 meter hoogte, waar de kunstenaar voor 'Into The Air' in een spiegel een persoonlijke boodschap heeft achtergelaten? Of in de Mariakapel verdwijnen in meterslange bewegende stofbanen, voor ‘Labyrinth’ rondom een indrukwekkende pilaar gedrapeerd? Ook bijzonder: de reflectie van gebroken spiegels op de vloer van de kerk, een magisch netwerk van breuklijnen dat de kunstenaar ‘Meteorieten’ heeft genoemd. Spiegels vertegenwoordigen in het werk van Boezem steeds tijd en ruimte en scheppen de illusie van vermenigvuldiging.

Labyrinth, Marinus Boezem, 2016, foto Robert Glas

Labyrinth, Marinus Boezem, 2016, foto Robert Glas

Boezem kon zijn fascinatie voor gotische bouwkunst eerder kwijt in spraakmakende opdrachten als de plattegrond van de kathedraal van Reims in basaltblokken op het eiland Neeltje Jans en het Gotisch Groeiproject, de ‘Groene Kathedraal’ van 178 Italiaanse populieren in de polder bij Almere. En voor bij Het Loo maakte hij op verzoek van koningin Beatrix 'Kathedraal', een werk van bronzen boomstammen.

Grandjean en mede-samensteller Lorenzo Benedetti stellen in de tentoonstellingsfolder (ligt klaar bij de ingang) dat de gotiek inmiddels zowel icoon als cliché van onze Europese cultuur is geworden: ‘Dit zou volgens Boezem de kunstenaar mismoedig kunnen stemmen – hoe kun je aan zulk groots erfgoed nu nog iets nieuws toevoegen? Hoe kun je je als kunstenaar aan zo’n krachtige traditie onttrekken? Zelf kiest Boezem daarom voor de herhaling van clichés en gebruikt hij onverwachte materialen, zoals wind, licht of veren. Voor hem is gotiek, met de kathedraal als letterlijk hoogtepunt, een metafoor voor de hand van de mens naar het transcendente: het verlangen om op te stijgen en al het aardse achter zich te laten.’ Onder leiding van Marinus Boezem kan dat in de Oude Kerk nog tot en met 26 maart.

Voor meer informatie over Marinus Boezem in de Oude Kerk, ook over het maandenlange nevenprogramma: http://www.oudekerk.nl.

Voor meer informatie over het Amsterdam Art Weekend (er nemen meer dan vijftig kunstinstellingen culturele podia deel): http://www.amsterdamart.com. In de Stadsschouwburg is een informatiedesk. Nog een ‘must see’: BIG ART, meer dan vijftig ‘oversized’ kunstwerken in Capital C, de oude Diamantbeurs van Amsterdam, Weesperplein 4. Zie: http://www.bigart.nu.

Meteorieten, Marinus Boezem, 2016, foto Robert Glas

Meteorieten, Marinus Boezem, 2016, foto Robert Glas

 

Reageren