‘Nijmeegsch Rondgezicht’ uit 1806 honderd keer uitvergroot in De Bastei

Uitsnede van het panorama 'Het Nijmeegsch Rondgezicht' van Derk Anthony van de Wart, uitzicht op het Valkhofpark.

*De Bastei, het nieuwe centrum voor natuur en cultuurhistorie aan de oostelijke Waalkade in Nijmegen, toont vanaf 24 maart de originele etsen van ‘Het Nijmeegsch Rondgezicht’ van Derk Anthony van de Wart honderd keer uitvergroot, aangevuld met informatie die een beeld geeft van het leven begin negentiende eeuw. Van de Wart vereeuwigde Nijmegen, toen nog vestingstad, in 1806 vanaf de Belvédère. Het is het oudste stadspanorama van Nederland.

De tentoonstelling – gemaakt door Kees Moerbeek en Billy Gunterman – is tot en met 1 september te zien in De Arkelzaal van De Bastei. Het centrum - waarin het het Natuurmuseum Nijmegen en museum De Stratemakerstoren zijn verenigd - vertelt het verhaal van de Waal. Partners zijn Staatsbosbeheer, Rijkswaterstaat en het IVN Rijk van Nijmegen.

Adres: Waalkade 83, ingang Lange Baan 4. Voor meer informatie: http://www.debastei.nl