Nieuw seizoen Het Geheim van de Meester: reconstructies Charlotte Caspers in Museum MORE

Het team van Het Geheim van de Meester: van links naar rechts timmerman Berd Visscher, teamleider Jasper Krabbé, kunstschilder Charlotte Caspers, hoogleraar Joris Dik, materiaaldeskundige en restaurator Michel van de Laar. Foto Museum MORE

*Trailers voor tv-programma's zijn aan reclameblokken gekoppeld: altijd handige tijdstippen even iets anders te gaan doen en tv-gidsen op de telefoon zijn wegwijzer genoeg. Museumkijker maakt tevreden een uitzondering voor de opwarmer voor Het Geheim van de Meester die deze dagen wordt uitgezonden: het derde seizoen van het AVROTROS-programma begint op 8 januari, om 21.15 uur op NPO 2. Het team experts is ongewijzigd gebleven: Jasper Krabbé leidt de ingenieuze reconstructie van kunstwerken uit Nederlandse en Belgische musea opnieuw met hartveroverende passie, restaurator Michel van de Laar, hoogleraar en materiaaldeskundige Joris Dik en timmerman Berd Visscher assisteren onvermoeibaar enthousiast met voor elk probleem een oplossing. De ster van het programma zal natuurlijk opnieuw kunstschilder Charlotte Caspers zijn.

Reconstructie Johannes Vermeer, Het meisje met de parel, 1665, collectie Het Mauritshuis

Als het derde seizoen op 26 februari is afgelopen heeft ze van 22 schilderijen uit vele eeuwen kunstgeschiedenis bewonderenswaardige reconstructies gemaakt: van Kees van Dongen en Karel Appel tot en met Charley Toorop en van Jeroen Bosch en Johannes Vermeer tot Vincent van Gogh, na het grondige voorwerk door analyse van doek, verf en wat niet al, is geen berg haar te hoog: álles lukt, de ah's en oh's van bewondering bij de onthulling van het eindresultaat zijn altijd dik verdiend. Een makkie wordt het nooit: als Caspers zich tussendoor onzeker toont, ziet dat er altijd spannend uit, daar ligt ook dit keer de mooie taak voor Jasper Krabbé en de rest van het team. Leuk om naar te kijken: de teamspirit oogt hartverwarmend.

Museum MORE in Gorssel exposeert de 22 reconstructies van 27 januari tot 19 mei. Op 27 januari is de laatste opnamedag van seizoen drie in het museum. Dan wordt Caspers reconstructie van Charley Toorops 'Zelfportret met bontkraag' verenigd met het origineel uit de collectie. Wie daar bij wil zijn, kan contact opnemen met de AVROTROS.

Voor meer informatie over de expositie in Museum MORE: http://www.museummore.nl

Reconstructie Vincent van Gogh, Zelfportret met grijze vilthoed, maart/april 1887, collectie Van Gogh Museum

2 Reacties

1. Irma de gier

30 november 2019

Komt er een vierde seizoen van Het geheim van de meester?

Reageer
    • Françoise Ledeboer

2 december 2019

Hopelijk wel, via Google geen nieuws over kunnen vinden.

Reageer