Museum Voorlinden: in schepping Joop van Caldenborgh alles het beste van het beste

Geplaatst in Musea en getagged met op door .
Museum Voorlinden, exterieur, foto Pietro Savorelli

*De geschiedenis van Voorlinden in Wassenaar – in 2011 door Joop van Caldenborgh gekocht om zijn droom van een eigen museum te realiseren, koning Willem-Alexander opent op 10 september - begint als een van de nieuwe buitenplaatsen rond Den Haag in de zeventiende eeuw. In de loop van de tijd onder meer eigendom van de Portugese bankiersfamilie Lopes Suasso (in de achttiende eeuw) en jhr. Hugo Loudon (1860 – 1912), werd het in 1912 gebouwde landhuis in 1950 opleidingscentrum van de PTT. Het zal voortaan museumrestaurant zijn.

Voor de aanleg van het omringende park werd vanaf de negentiende eeuw de top van de Nederlandse landschapsarchitectuur ingeschakeld: J.D. Zocher (1791-1870) en J.D. Zocher jr. (1820-1915) en Leonard Springer (1855-1940). Ook Van Caldenborgh (1940) – gefortuneerd grootindustrieel en van jongs af aan gepassioneerd kunstverzamelaar – legde de lat hoog: Piet Oudolf (1944) maakte het ontwerp voor de grote lap tussen museumgebouw en bosrand. De vijfenveertig plantensoorten die hij selecteerde – waaronder de ‘dropplant’, lobelia en reseda alba - zorgen ervoor dat de tuin in alle seizoenen schoonheid te bieden heeft.

Museum Voorlinden, tuin, ontwerp Piet Oudolf

Het museum is ontworpen door Kraaijvanger Architects, de afmetingen komen overeen met een voetbalveld, maar ook die van een Griekse tempel. Onder de andere ‘referenties’ aan klassieke bouwordes die mooi met de moderniteit van het gebouw combineren: de portico voor de ingang en zes kolommen aan de korte zijde. Práchtig: het licht valt over het hele dak indirect naar binnen dankzij 115.000 onder een hoek afgesneden pijpen. Het interieur omvat onder meer twintig hoge daglicht-zalen, een educatieve ruimte (George Korsmit maakte de vloerschildering met 126 ‘unieke’ kleuren), een restauratie-atelier (het publiek kan meekijken door een glazen wand) en een museumshop.

Museum Voorlinden, Jan Sluijters (1881-1957), Maannacht IV, 1912

Artistiek directeur Suzanne Swarts – met oud-Rijksmuseumdirecteur Wim Pijbes aan het dagelijkse roer van het museum – maakte onder de titel ‘Full Moon’ de eerste presentatie van ruim veertig werken uit de eigen collectie. Als opening koos ze voor ‘Maannacht’ van Jan Sluijters, een prachtig werk uit 1912 waarmee de diversiteit in de verzameling van Van Caldenborgh meteen zichtbaar wordt. De als ‘a-historische dwarsdoorsnede’ aangekondigde expositie is een belevenis : van Ai Weiwei (1957) tot Marcel Broodthaers (1924-1967) en van René Magritte (1898-1967) tot Damien Hirst (1965) is hier het beste van het beste bijeen.

Museum Voorlinden, Ellswort Kelly, Bloemlezing, foto Antoine van Kaam

Rudi Fuchs – oud-directeur van het Stedelijk Museum en nog veel meer – selecteerde bijna dertig schilderijen en werken op papier voor de openingstentoonstelling over Ellsworth Kelly (1923-2015). In samenwerking met de Ellsworth Kelly Studio in Spencertown is 'Bloemlezing' een ode aan de Amerikaanse kunstenaar, een van de eerste verzamelliefdes van Van Caldenborgh. Het is de eerste Kelly-expositie in Nederland sinds 1979. Museum Voorlinden ‘herbergt’ ook kunstwerken die permanent te zien zullen zijn. Opgenomen in het gebouw: Skyspace van James Turrell (1943) en Open Ended (2007-2008) van Richard Serra (1938), beide klassiekers van de moderne kunst.

De online-kaartverkoop voor Museum Voorlinden (Buurtweg 90, Wassenaar) is gestart: volwassenen betalen 15 euro, jeugd van 13 t/m 18 jaar 7,50 euro, t/m 12 jaar gratis. Museumjaarkaart niet geldig: Voorlinden is een privémuseum. Zonder museumticket welkom in het restaurant, op de vernieuwde parkeerplaats is ruimte voor 120 auto’s. Voor meer informatie: http://www.voorlinden.nl.

Museum Voorlinden, Richard Serra, Open Ended, foto Antoine van Kaam