Napoleon van Ingres terug van weggeweest: heropening Musée de la Boverie in Luik

Geplaatst in Musea en getagged met , op door .

Jean Auguste Dominique Ingres, Napoleon Bonaparte als eerste consul, een van de topstukken van de vaste collectie van Musée de la Boverie. Foto: Musée de la Boverie

*De afstand tot Luik – de derde stad van België – voelt vooraf niet als een steenworp, maar vanaf Maastricht bereikt de treinreiziger toch al na tweeëndertig minuten het adembenemende nieuwe station naar ontwerp van de Spanjaard Santiago Calatrava. Een minuut of tien lopen later wacht de elegante nieuwe fietsers- en voetgangersbrug die naar Musée de la Boverie in het sfeerrijke park op het eilandje aan de overzijde van de Maas leidt. Het rijk gevulde museum - tot 2012 Musée d’ Art moderne et d’ Art contemporain - heropende deze week na een verbouwing en uitbreiding onder leiding van de Franse architect Rudy Ricciotti.

Aan het historische gebouw uit 1905 - opgetrokken voor de Wereldtentoonstelling – is naast de transparante nieuwe vleugel van 1200 m2 met prachtig zicht op de oude bomen, aan de buitenkant niets zichtbaars veranderd. Cijfers maken helder hoeveel werk er sinds november 2013 is verzet: voor de uitvoering van het ontwerp werd 4000 kubieke meter puin en aarde afgevoerd en het niveau van de oude kelders werd 1 meter 50 verlaagd. Om de nieuwe tentoonstellingsruimte van 5000 m2 te realiseren waren meer dan 200 heipalen, nieuwe vloerbalken en funderingsplaten nodig.

Aanzicht achterzijde vernieuw Musée de la Boverie naar ontwerp van de Franse architect Rudy Ricciotti. Foto: Musée de la Boverie

Aanzicht achterzijde vernieuwd Musée de la Boverie naar ontwerp van de Franse architect Rudy Ricciotti. Foto: Musée de la Boverie

De vaste collectie met werk van grote namen als Ingres, Monet, Gauguin, Chagall, Matisse en Picasso wordt de komende maanden gecombineerd met de tijdelijke tentoonstelling ‘En plein air’, de eerste uitkomst van een driejarig samenwerkingsverband met het Louvre. Thema is de verschuiving in de schilderkunst naar panorama’s en ‘levensechte’ olieverfschilderijen naar de natuur vanaf de achttiende eeuw. Er zijn schilderijen van onder meer Corot, Monet, Cézanne, Matisse, Léger en Picasso. De beelddrager is een werk van Antonio Carnicero Mancio (1748-1814) uit het Prado: een deftig gezelschap kijkt naar het opstijgen van een luchtballon in Aranjuez, ooit zomerresidentie van de Spaanse koningen. De volgende expositie met het Louvre gaat over kunstenaarsreizen naar Italië, het onderwerp voor 2018 is nog niet bekend.

Antonio Carnicero Mancio, Het opstijgen van een luchtballon (een montgolfière) in Aranjuez, collectie Prado, beelddrager expositie

De heropening van La Boverie is een van de resultaten van de vernieuwing waarmee Luik – na de Tweede Wereldoorlog zwaar getroffen door de diepe terugval van de staalindustrie en mijnbouw – sinds de eeuwwisseling resoluut aan de slag is gegaan. Het gemeentebestuur beoogt van de stad ‘een echte creatieve, verbonden metropool te maken, open naar de wereld toe’.

De expositie ‘En plein air’ in Musée de la Boverie in Luik duurt tot en met 15 augustus. Voor meer informatie: http://www.laboverie.com

Henri Evenepoel , La pomenade du dimanche Bois de Boulogne, 1899. Foto: Musée de la Boverie

Henri Evenepoel , La pomenade du dimanche Bois de Boulogne, 1899. Aanwezig op de expositie 'En plein air'. Foto: Musée de la Boverie