Museum No Hero koopt werken Joost Baljeu: ‘De Vermeer van de 20ste eeuw’

Geplaatst in Kunst Kort en getagged met , op door .

Joost Baljeu, Synth.Constr. WX1_4c (1960-1969), foto Museum No Hero

*Museum No Hero in Delden heeft bij Christie’s vier belangrijke voorbeelden van abstract-geometrische kunst verworven, de stroming zonder kleur, beweging of emotionele expressie die in reactie op Cobra populair was in de jaren zestig. Uit de omvangrijke collectie van het Groningse echtpaar Jan en Tineke Hoekstra – die gedurende een halve eeuw abstract-geometrisch Minimalisme, Constructivisme en de Nederlandse Nul-beweging verzamelden - kocht No Hero twee werken van Ewerdt Hilgemann (1938) en twee van Joost Baljeu (1925-1991). De aanwinsten gaan deel uitmaken van de tentoonstelling After Zero in No Hero, open vanaf 23 november.

Geert Steinmeijer, initiatiefnemer van het museum, toonde zich ‘ontzettend blij’ met de aankopen: ‘Het oeuvre van Baljeu is klein en een werk als ‘Synth.Construc.WXI_4c’ is bijzonder zeldzaam. Hij en Hilgemann zetten de volgende stappen van de kunstenaars van De Stijl: van 2-D naar 3-D. Naar mijn mening is Baljeu momenteel echt ondergewaardeerd. Ik vind hem de Vermeer van de 20ste eeuw.’

Tot 1 september nog in No Hero: de expositie ‘Women of Japan’, drie eeuwen verhalen aan de hand van foto’s, kimono’s. prenten, porselein, sieraden en interviews met hedendaagse vrouwen. Verschillende Nederlandse musea en privé-collecties gaven bruiklenen. Het nabijgelegen Kasteel Twickel in Delden leende bij hoge uitzondering 130 stukken VOC-porselein uit.. De begeleidende publicatie ‘Women of Japan’ is een collectors item: goed geschreven, prachtig vormgegeven.

Voor meer informatie over Museum No Hero, Hengelosestraat 2/4, 7491 BR Delden: http://www.museumnohero.nl