Mijmeren over Japan aan Keizersgracht: privé-museum veel open in mei

Tokuriki Tomikichirô (1902-2000), Dôtonbiri bij nacht (Oska), uit de serie Honderd gezichten van nieuw Japan, uitgegeven in 1918

Tokuriki Tomikichirô (1902-2000), Dôtonbori bij nacht (Osaka), uit de serie Honderd gezichten van nieuw Japan, uitgegeven in 1938

* Liefhebbers van de Amsterdamse grachtengordel weten musea als Willet-Holthuysen, Van Loon en het Geelvinck-Hinlopen Huis vanzelf te vinden, na de drukte van grote musea zijn het altijd weer aangename bestemmingen. Dat zich aan de Keizersgracht 586 – vlakbij het Rijksmuseum - met museum Nihon no hanga nog zo’n juweel bevindt, is in veel kleinere kring bekend. Wie zin heeft in een bijzonder uitje: het museum is deze maand veel open.

Elise Wessels begon zo’n vijfentwintig jaar geleden met het verzamelen van Japanse prenten uit de periode 1910 – 1950, een collectie die inmiddels is uitgegroeid tot zo’n 2000 exemplaren van een niveau dat door kenners hoog wordt aangeschreven. Haar verzameling is een weergave van de intense artistieke dialoog rond de traditionele Japanse prentkunst in Tokio, Kyoto, Osaka en Kobe in een periode dat deze steden een snelle groei doormaakten. Resultaat waren prenten die het dagelijks leven dichterbij haalden dan ooit eerder het geval was in de Japanse kunst. Vier jaar geleden vond Wessels de tijd rijp om haar collectie ook aan een breder publiek te tonen, onderzoekers van Japanse prenten wisten de weg naar haar al eerder te vinden. Ze maakte van ‘Nihon no hanga’ (‘Japanse prenten’) een privé-museum: een officieel museum moet aan allerlei (veiligheids)eisen voldoen en dat was op deze locatie te ambitieus.

Openingsdagen deze maand voor een expositie over prenten uit de regio Kansai, waarin steden als Kyoto en Osaka liggen: 10, 11, 12, 17, 18, 19, 24, 25 en 26 mei,  van 12.00 tot 16.00 uur. Assistent-conservator Maureen de Vries geeft op 10, 17 en 24 mei een toelichting op de speciale karakteristieken van het werk van de Kansai-kunstenaars.  Op 10 mei is er nog plek om 15.00 uur, op 17 en 24 mei  beginnen de rondleidingen om 14.00 uur, opgave via info@nihon-no-hanga.nl. Geïnteresseerden kunnen de rest van het jaar ook via dit mailadres een afspraak maken.

Elise Wessels – naast de opbouw van haar collectie ook actief als mecenas voor het Amsterdamse muziekleven -  kreeg eind april voor haar verdiensten een koninklijke onderscheiding uit handen van burgemeester Van der Laan. Voor meer informatie over haar museum: www.nihon-no-hanga.nl, deze website is echter nog onder constructie.

2 Reacties

1. Marijke van Zon

8 augustus 2019

Graag ontvang ik de openingstijden.

Dank voor de moeite.

Reageer
    • Françoise Ledeboer

13 augustus 2019

Zie voor openingstijden de site van het museum.

Reageer