Kickstart Cultuurfonds verdeelt 2,7 miljoen corona-steun: van Museumstad Elburg tot Kasteel van Valkenburg

Geplaatst in Nieuws op door .

Ook het eeuwenoude Elburg krijgt een bijdrage van het Kickstart Cultuurfonds. De vroegere Hanzestad telt tien musea, zij krijgen steun voor een gezamenlijke pr-campagne.

*Het Kickstart Cultuurfonds doneert dit jaar 2,7 miljoen euro aan 88 musea, erfgoedlocaties en presentatie-instellingen voor beeldende kunst om hun gebouw, locatie, tentoonstelling of evenement  coronaproof te maken. Op de lijst die het fonds vandaag bekendmaakte staan onder meer het Amsterdam Museum (voor een veilige ontvangst bij de Gouden Koets-expositie), het Anne Frank Huis (voor de ontwikkeling van virtuele programma’s), Museumstad Elburg (voor een gezamenlijke pr-campagne van de tien lokale musea), AVL Mundo (publiekslocatie Joep van Lieshout), het Kasteel van Valkenburg en Bunkerbehoud Terschelling.

Het tijdelijke fonds – een initiatief van de BankGiro Loterij, VSBfonds, Prins Bernhard Cultuurfonds en de VandenEnde Foundation in samenwerking met het ministerie van OCW en private cultuurfondsen – kan dit jaar 20 miljoen euro verdelen. Theaters krijgen over enkele weken als laatste sector bericht. De nood is volgens het fonds onverminderd hoog: er kwamen 1092 aanvragen uit de hele culturele sector binnen, een bijna-verdubbeling ten opzichte van vorig jaar. In 2020 werd al 16 miljoen euro voor corona-gerelateerde kosten gedoneerd. Het loket is inmiddels gesloten.

Voor meer informatie: http://www.kickstartcultuurfonds.nl