Guriev-servies uit bruidsschat Anna Paulowna op tafel in Koninklijk Paleis

Een van de borden van het Guriev-servies, onderdeel van de bruidsschat van Anna Paulowna in 1816. Foto: Koninklijk Paleis

*De Russische grootvorstin Anna Paulowna trouwde in februari 1816 met de latere koning Willem II. Status verplichtend werd bij zo’n huwelijk nooit over één nacht ijs gegaan: moeder Maria Fjodorovna had al in 1809 opdracht gegeven aan de uitzet van haar dochter te werken, vertelt Paul Rem in zijn boek bij de Anna Paulowna-expositie in Museum Het Loo in 2016/17. Verpakt in honderd kisten arriveerde de bruidsschat in september 1816 op het fregat ‘Prins Blücher’ in Amsterdam. Op de inventarislijst attributen voor de Russisch-orthodoxe eredienst, grote aantallen kostbare juwelen, meer dan dertig jurken met slepen en bijna 200 paar schoenen. En onder nog veel meer ook het Guriev-servies waarmee op de komende tentoonstelling ‘Dineren in het Koninklijk Paleis Amsterdam’ de tafel wordt gedekt.

Het servies - beschilderd met allegorische, klassieke en folkloristische motieven - werd circa 1815 gemaakt in de Keizerlijke Porselein Manufactuur St.Petersburg, de inventaris van de Koninklijke Verzamelingen vermeldt onder meer S. Pimenov en I. Komander als vervaardigers. De naamgeving van het porselein is ontleend aan de Russische minister Dmitri Guriev, directeur van de fabriek, hij leidde de fabricage voor Anna Paulowna's uitzet in goede banen. Ook op de tafel uitgestald: het verguld zilveren tafelgarnituur dat koning Willem II kocht in de jaren na zijn inhuldiging in 1840. Het staat bekend onder de naam Engels Plateau, delen worden nog steeds gebruikt tijdens staatsbezoeken.

Het Koninklijk Paleis Amsterdam heeft in 2018 een recordaantal van 279.039 bezoekers getrokken, in 2017 kwamen er 258.000 mensen kijken, in 2016 waren dat er 238.000. De koning gebruikt het gebouw ook voor officiële ontvangsten, in 2018 was het 241 dagen open voor bezoekers. Vanaf eind juni dit jaar is de expositie ‘Het Universum van Amsterdam’ geprogrammeerd. Inspiratiebron is de vloer van de Burgerzaal, waarin de drie grootste wereld- en sterrenkaarten ter wereld zijn ingelegd, met elk een diameter van ruim zes meter.

De expositie 'Dineren in het Koninklijk Paleis Amsterdam' duurt van 19 januari tot en met 10 maart. Voor meer informatie: http://www.paleisamsterdam.nl

Paul Rem, Anna Paulowna. Een kleurrijke Romanov aan het Nederlandse hof, Waanders Uitgevers, Zwolle/Museum Paleis Het Loo, Apeldoorn, 2016, ISBN 978 94 6262 098 8

Guriev-servies Anna Paulowna, in 1816 onderdeel van haar bruidsschat. Foto: Koninklijk Paleis Amsterdam