Giardino dei Tarocchi Niki de Saint Phalle: ‘Garden of Joy’ in landelijk Toscane

Giardino dei Tarocchi, foto EWB

Een appje met foto’s uit Toscane van Museumkijker-vrienden: ‘Waren in de Giardino dei Tarocchi’, werden we vrolijk van.’ De Tarot-tuin in Capalbio in zuidelijk Toscane is een schepping van Niki de Saint Phalle (1930-2002). Gepijnigd door reumatische artritis realiseerde De Saint Phalle daar tussen 1979 en 1996 – bijgestaan door echtgenoot Jean Tinguely en een team assistenten – twee-en-twintig monumentale beelden waarvoor ze zich liet inspireren door de zogenoemde Grote Arcana, de twee-en-twintig occulte kaarten van het tarotspel.

Giardino dei Tarocchi, foto EWB

Museumkijker leende het ter plekke gekochte boek waarin De Saint Phalle over ‘the biggest adventure of my life’ vertelt. Toen ze in 1955 Gaudi’s Park Güell in Barcelona bezocht, raakte ze ‘bewitched’: ‘I knew that I was meant one day to build my own Garden of Joy’. A little corner of Paradise. A meeting place between man and nature.’

Giardino dei Tarocchi, foto EWB

Op de achterflap vraagt ze zich af: ‘If life is a game of cards, we are born without knowing the Rules. Yet we must play our hand. Is the tarot only a card game, or is there a philosophy behind it?’ Het eeuwenoude spel omvat thema-kaarten met onder meer duivel, kracht, hoge priester, zon, keizer, keizerin, gek, geliefden, rechtvaardigheid en de dood, in elk geval goed voor een gevarieerde mix emoties.

Voor mijn Museumkijker-vrienden was de ‘Giardino dei Tarocchi’ gelukkig de ‘Garden of Joy’ die Niki de Saint Phalle voor ogen stond. Haar bedanken kan ook postuum. Bij deze.

Giardino dei Tarocchi, foto EWB

Bezoekersinformatie op: https://www.toscanetips.nl/blog/giardino-dei-tarocchi-bezoeken