Expositie Museum van de Geest: orde in chaos met (obsessie) voor nummers & schema’s

Tobias Tebbe, Checkpoint Delta, 2019-2022, expositie Museum van de Geest, eigen foto

Op de expositie '31553580 (obsessie) voor nummers & schema's' in de Hermitage-locatie van Museum van de Geest houden curatoren Jan Hoek en Hanne Hagenaars bezoekers een spiegel voor: kijk open en vooral ook jezelf in de ogen. Het verlangen naar structuur en logica is in de chaotische wereld van elk mens aanwezig, zéker niet alleen in die van kunstenaars met een obsessie. Schema's geven houvast, lijstjes helpen en getallen geven ook óns steun bij het scheppen van orde. Waarom houdt Museumkijker anders al tientallen jaren een kasboek met dagelijkse uitgaven bij?

Het werk van Tobias Tebbe was voor de curatoren het startpunt voor de expositie. De wandtekst legt uit: Tebbe produceert in hoog tempo een continue stroom werken met politieke idealen, protest tegen landgrenzen, mysterieuze cijferreeksen, knappe vrouwen, maar ook Theo van Gogh, Jezus, de duivel, Beatrix een rabbijn als seksslaaf, enzovoort. Tebbe laat ons volgens de curatoren twijfelen aan de geschiedenis zoals wij die kennen, is die de juiste of die van Tobias? De cijfers en formats op 'Checkpoint Delta' (2019-2022) versterken in elk geval het gevoel van waterdichte logica. Maar enkelen hebben de gave die te snappen, stellen de curatoren de brein brekende beschouwer gerust.

Geeft niet, wie zich opent voor Tebbe kan genieten van een absurdistisch magisch mooie sprookjeswereld.

Toon Teeken, Twee rozen, 2014, expositie Museum van de Geest, eigen foto

Bij Twee Rozen van Toon Teeken (2014) roepen de getallen in eerste instantie bevreemding op. Wat doen ze in dat prachtige boeket? De wandtekst verheldert dat moeiteloos : 'Tussen de getallen in bevindt zich de vrije ruimte, de ruimte voor het denken. Die openheid is van levensbelang, niet oordelen maar juist accepteren wat zo maar voorbij kan komen. Liever het leven openen dan vastpinnen.' Zo is het.

Naast Tebbe en Teeken brengen Hagenaars (onder meer docent en auteur van 'Geen wolk, hoe kunst mijn leven redde' in 2008) en Jan Hoek (kunstenaar, schrijver, oprichter Outsiderland) nog een hele rij collega's voor het voetlicht. Onder hen Michiel de Jaeger, die voor 'Boxed Memories' (2018-2022) een wand met doorgestreepte to do-lijstjes vulde. Mooie therapie voor wie meent nooit een deuk in een pakje boter te slaan.

Michiel de Jaeger, Boxed Memories, 2018-2020, expositie Museum van de Geest, eigen foto

De expositie '31553580 (obsessie) voor nummers & schema's' in Museum van de Geest/locatie Amstel 51, Amsterdam duurt nog tot en met 23 augustus.

Voor meer informatie: http://www.museumvandegeest.nl