Eerste foto-expositie in Museum MORE: Het mooie lage land en het dronken echtpaar

Tahné Kleijn, Het dronken paar' uit de serie 'Soo d'oude songen...', 2015, foto Museum MORE

*Museum MORE in Gorssel, publiekstrekker met zijn collectie moderne realisten, organiseert onder de verzamelnaam ‘MORE Focus’ nu ook fototentoonstellingen. Geïnspireerd op Marsmans gedicht ‘Denkend aan Holland’ heet de eerste in de reeks ‘Het trage lage land’. De foto’s en video’s van de eenentwintig deelnemers bestrijken echter een breder spectrum dan Marsmans brede rivieren die traag door oneindig laagland gaan. De expositie reist van weids buiten via zee, Wadden, duinen, graslanden, rivieren, straten en pleinen naar intieme interieurs en portretten binnen. De schoonheid van Nederland en zijn diversiteit aan bewoners worden op z’n mooist getoond, voor de lelijkheid van pak-em-beet Europoort, Schiphol, vierbaans snelwegen en dronken voetbalsupporters is geen plaats. Ook wel eens fijn.

Noor Damen, Dahlia, 2001, foto Museum MORE

Maar hé, daar is ineens ‘Het dronken paar’, een ontnuchterend realistische foto van Tahné Kleijn (Helmond 1990) uit 2015. Bij Kleijn is echter nooit iets zeker. In haar serie ‘Soo d’oude songen’ brengt ze het gezinsleven in beeld aan de hand van spreekwoorden en gezegdes. Maar de tableaux vivants die ze arrangeert zijn deels fictief. Een huishouden van Jan Steen bij de familie Kleijn? Haar foto’s geven geen antwoord, spannend.

De expositie ‘Het trage lage land’ in Museum More in Gorssel duurt tot en met 9 september. Onder de andere deelnemers Gunhild Ang, Céline van Balen, Dicky Brand, Noor Damen, Jan Koster, Gerco de Ruijter, Bert Teunissen en Edwin Zwakman. De gelijknamige publicatie verscheen bij uitgeverij Lecturis met een tekst van Merel Bem onder de titel ‘Fotografie is een bril’. Prijs: 29,95 euro. Voor meer informatie: http://www.museummore.nl

Dicky Brand, The last walk, 2017, foto Museum MORE