De ontdekking van het heden in Singer Museum: Marlene Dumas maakt emotie los

Marlene Dumas, Naomi Campbell als Maria Magdalena, 1996, JK Art Foundation, eigen foto

*De collectie van de grondlegger van de JK Art Foundation - een verzamelaar die anoniem wil blijven - omvat zo'n 600 werken. Voor de expositie 'De ontdekking van het heden' selecteerden Singer Museum en Noordbrabants Museum 100 werken die representatief  zijn voor de toonaangevende Europese kunststromingen vanaf het begin van de 20ste eeuw. Een collectie die zich onderscheidt door een hang naar controle en systemen, concludeert catalogus-auteur Edo Dijksterhuis niet voor niets. 'Woest expressionisme' is ondervertegenwoordigd: zero, minimalisme en kubisme spelen in de - tijdens de lange sluiting prachtig gerenoveerde -  zalen een toonaangevende rol. Véél hoogtepunten, met in de eerste zaal direct de ijzersterke mix van verleden en heden die als rode draad door de expositie loopt en tot dieper observeren inspireert.

Constantin Brancusi, Portrait d'une femme, ca.1918, JK Art Foundation, foto Singer Laren

Onderweg onder meer Mondriaan, Cesar Domela, René Daniëls, JCJ van der Heyden, Schoonhoven, Brancusi, Delaunay, Picasso, Fontana, Pyke Koch, De Chirico en Günther Uecker, informatief gerangschikt onder thema's als 'De wereld versplintert', 'Streven naar het hoogste', 'Vrouwen aan zet' en 'Weg van het rumoer'. Wat kan de bezoeker zich nog anders wensen dan hoogtepunten van deze rij klinkende namen? Voor Museumkijker was dat 'Naomi Campbell als Maria Magdalena', in aquarel en olieverf op papier  in 1996 vereeuwigd door Marlene Dumas. Op 'De ontdekking van het heden' blijven de wrede chaos, vrouwenonderdrukking enzovoort enzovoort van de 20ste eeuw emotioneel op afstand. Niet bij Dumas, ze houdt ons een spiegel voor, er is anno 2021 nog niets veranderd.

'De ontdekking van het heden' in het Singer Museum Laren duurt tot en met 28 november. Daarna in het Noordbrabants Museum. Voor meer informatie: http://www.singerlaren.nl

De gelijknamige catalogus (uitgeverij Waanders & de Kunst) kost 21,50 euro

Picasso, Tête de Pierrot, 1926, JK Art Foundation, foto Singer Laren