Daniel Arsham in Moco Museum: Banksy met spannende fictieve archeologie op Museumplein

Daniel Arsham, Corner Knot, foto Moco Museum

*Het Moco Museum – sinds 2016 zonder een cent subsidie geopend in Villa Alsberg op het Museumplein in Amsterdam – is een particulier initiatief van Lionel en Kim Logchies. Mede dankzij vaste publiekstrekker Banksy – wereldwijd een hit - komen er jaarlijks ruim 500.000 bezoekers. Er staan nogal eens rijen, het geeft niet, ook de wisselexposities zijn een beloning. De Moco-expositie van de New Yorkse kunstenaar Daniel Arsham (1980) – zijn eerste in Nederland, net open – heet veelbetekenend  ‘Connecting Time’. Want Arsham verbindt in zijn werk verleden en heden door plotselinge transformaties van de werkelijkheid, de uitbarsting van de Vesuvius in 79 na Chr. is nog altijd legendarisch.

Daniel Arsham, Eroded Basketball Rack, 2018, blue calcite, hydrostone, eigen foto

De kunstenaar maakte iets soortgelijks in zijn eigen leven mee: de orkaan Andrew verwoestte in 1992 zijn ouderlijk huis in Miami, de familie schuilde intussen in de gangkast. Arsham – hij combineert architectuur, design, beeldhouwkunst, film en ‘fine art’ - laat zien dat transformaties ook langzame processen kunnen zijn. Hij is een beoefenaar van fictieve archeologie uit wiens fantasie onder veel meer een rek met verweerde basketballen, een geërodeerde gitaar, een rij aangetaste laptops en hondjes, de Calcified Living Room en de Amethyst Ball Cavern zijn ontsproten. Spannend, heel spannend. Veilig weg van de werkelijkheid en toch ook weer niet. Arsham heeft ook surrealistische interventies als 'Hiding Figure' bedacht, ook daar kijk je net niet helemaal gerust naar.

Daniel Arsham, Hiding Figure, foto Moco Museum

Daniel Arsham - Connecting Time' in het Moco Museum (Museumplein, Amsterdam) duurt tot en met 30 september. Voor meer informatie: https://mocomuseum.com

Daniel Arsham, Eroded Laptop, 2013, quartz, obsidian, ash, hydrostone, eigen foto