Connecting Humanity Jeroen Swolfs in Dubai: grootste foto-expositie ter wereld

Expositie Connecting Humanity van Jeroen Swolfs, Al Seef, Dubai, foto Streets of the World

*Check: als Museumkijker deze aflevering schrijft is het in Dubai 25 graden. Om toeristen te vermaken is er zelfs een skihal, de grootste ter wereld. Wie de gegevens over Dubai– een van de Verenigde Arabische Emiraten - googelt, komt ogen tekort: ter stimulering van de toeristenstroom zijn woontorens, shopping malls en vermaakscentra overal groot, groter, grootst. Op de boulevard van Dubai Creek in Al Seef, het oude centrum van de stad, lanceerde de Nederlandse fotograaf Jeroen Swolfs afgelopen zondag zijn Streets of the World-expositie ‘Connecting Humanity’. Met een lengte van 1,8 kilometer volgens het persbericht - het verbaast niet - ook de grootste foto-expositie ter wereld. De beelden worden tentoongesteld op billboards van 2 bij 3 meter en in lichtkubussen van 1,30 bij 2 meter.

Swolfs was zeven jaar op reis om het straatleven anno nu in alle hoofdsteden ter wereld vast te leggen, met uitzondering van oorlogshaarden als Jemen, Eritrea en Libië lukte dat in 194 landen. Hij legt in zijn foto's de nadruk op wat mensen verbindt en hoeveel we, ondanks onze verschillende culturen en achtergronden, wereldwijd op elkaar lijken. Zijn missie: de mensheid dichter bij elkaar te brengen.

Bezoekers expositie Connecting Humanity Jeroen Swolfs in Al Seef. Foto Streets of the World

De foto’s waren eerder te zien in de oude Carlsberg-fabriek in Denemarken, een verlaten parkeergarage in de Bijlmer, de Nieuwe Kerk in Amsterdam en in zijn eigen museum op het Hemburgterrein in Zaandam, UNESCO-werelderfgoed. De Dubai-expositie is de eerste officiële stop in de Streets of the World Tour waarmee Swolfs terug wil gaan naar alle landen die hij eerder bezocht. Voor later dit jaar staan de Zuidas in Amsterdam (vanaf 7 maart) en in de zomer Londen, Brussel en Parijs op het programma.

Swolfs werkte voor Dubai samen met partners als Canon, Philips en HIPA, de Hamdan International Photography Award, opgericht door de kroonprins van Dubai, Sheikh Hamdan Bin Mohammed Bin Rashid Al Maktoum. De opening kreeg grote interesse van lokale pers en media. Opbeurend weetje: in Dubai zijn vrouwelijke taxi-chauffeurs aan het werk, in het straatbeeld te herkennen aan hun auto’s met roze daken.

De Connecting Humanity-expositie van Jeroen Swolfs in Dubai duurt tot en met 5 april. Voor meer informatie: http://www.streetsoftheworld.com

VIP-tour Jeroen Swolfs bij opening, foto Streets of the World