Bestiarium Tom Claassen in Museum Beelden aan Zee: herkenbaar leuk

Tom Claassen, Rabbits, foto Wilko Voordouw

Door Wilko Voordouw

De vriendelijke gastvrouw in Museum Beelden aan Zee wijst er bij binnenkomst direct op dat Tom Claassen speciaal voor het Scheveningse gebouw menselijke figuren heeft gemaakt die uit pallets bestaan. Ah, weet de lokale bewoner direct, Claassen hint hiermee op de vele tienduizenden pallets die jaarlijks op het strand tijdens het vreugdevuur in de hens worden gestoken.

En inderdaad. De dreigende figuren zijn een hommage aan de nieuwjaarsvuren die in de laatste week van het jaar worden opgebouwd op het noorder- en zuiderstrand, De strijd tussen Scheveningen-dorp en Duindorp ging tot voor kort over de vraag welke buurt de hoogste brandstapel voor het vreugdevuur kon maken. Daarbij werden nogal wat grenzen overschreden. In 2019 ging het bijna fout. De vuren waren veel hoger dan toegestaan en er stond een stevige wind landinwaarts. Scheveningen-dorp kwam te liggen onder een felle vonkenregen en het scheelde maar bitter weinig of het vreugdevuur was uitgedraaid op een ramp. Burgemeester Pauline Krikke stapte op na een vernietigend rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid.

Tom Claassen, Duck Roll, foto Wilko Voordouw

Met een beetje morbide fantasie zou je haar kunnen zien in een van de platgedrukte pekingeenden van Claassens werk ‘Duck roll’, dat aan een van de wanden hangt in Beelden aan Zee. Het is niet per se aaibaar en gezellig, in tegenstelling tot de meeste van zijn werken. Maar wie ooit door een Chinese wijk heeft gelopen en daar in een restaurant heeft gekeken, herkent het beeld.

Alles is sowieso herkenbaar bij Tom Claassen, dat maakt zijn werk zo leuk. Dick Bruna zou vast trots zijn geweest op de Nijntje-achtige konijnen. En waarschijnlijk zou Spinoza hebben genoten van Spinoza’s kapsel. Het bestiarium dat nu te zien is in Beelden aan Zee bestaat onder meer uit Ezel, Mol, Nijlpaard, Olifanten, maar ook uit een ‘Klein nieuw zwart beest’. Indrukwekkend zijn de ‘Buffels’ uit 2010, Groot zijn ze, maar niet bedreigend. Het blijken hele lieve waterbuffels, die niets kwaads in de zin hebben.

Tom Claassen, Buffel, foto Wilko Voordouw

De expositie van Claassen is voor Beelden aan Zee een schot in de roos. De bezoeker wordt nadrukkelijk uitgenodigd op een van de twee trappen te gaan staan. Dan zie je de vaak monumentale werken ook vanuit een andere hoek. In de Gipsotheek van het museum is daarnaast een aantal modellen op schaal te zien.

De expositie van Tom Claassen in Museum Beelden aan Zee duurt tot 1 april 2024.

Voor meer informatie: http://www.beeldenaanzee.nl

Gastschrijver Wilko Voordouw is eindredacteur bij het Algemeen Dagblad