Begrafenisportret jonge vrouw 2e eeuw bij Mieke Zilverberg op PAN Amsterdam

Geplaatst in Beurzen en getagged met op door .

Houten Fayum portret, 2e eeuw na Christus, Fayum Vallei, Egypte, Tempera op lindenhout, 30 x 19 cm, Mieke Zilverberg, foto PAN

Wie eerder PAN Amsterdam heeft bezocht, zal er misschien dezelfde gewoonte op na houden als Museumkijker: op de plattegrond eerst benieuwd op zoek naar de stands van de favorieten. Voor Museumkijker zijn dat Hotei Japanese Prints, Frides Laméris (glas), Thóth Ikonen en antieke kunst bij Mieke Zilverberg.

Op de 35ste editie van  PAN Amsterdam exposeren 125 kunsthandelaren, antiquairs en galeriehouders - 16 uit het buitenland, 15 meer dan vorig jaar - tot en met zondag duizenden kunstwerken. Aanlokkelijk door de enorme diversiteit - van oude meesters (zoals Harmen Hals bij Lawrence Steigrad Fine Arts) tot sieraden (altijd top bij Marjan Sterk) en van foto's tot beelden (imponerende Freyer-krijgers van Ivan Cremer, nieuw bij Helga Hofman)- worden meer dan 35.000 bezoekers in Hal 8 van de RAI verwacht.

Het houten begrafenisportret van een jonge vrouw bij Mieke Zilverberg is volgens de toelichting waarschijnlijk al tijdens haar leven gemaakt en tot de begrafenis bewaard om boven op haar ingewikkelde lichaam te worden geplaatst. Afkomstig uit Er-Rubayat in Egypte dateert het uit de 2e eeuw na Christus. Het is daarmee het oudste schilderij op de PAN, een zeldzame herinnering aan de paneelschildertraditie uit de Romeinse antieke periode. Toen Museumkijker het paneel vlak na de opening meteen ging bekijken was het al verkocht.

Jeroen Henneman, speciale editie De Kus, oplage 8, Wonderwood Amsterdam, eigen foto

Wonderwood Amsterdam bedacht voor PAN Amsterdam de expositie 'Nothing hotter than Dutch Love' met opbeurende bijdragen van onder meer - de zeker niet meer jeugdige - Klaas Gubbels, Jan Jansen, Mark Brusse, Jan Cremer en Jeroen Henneman.  Henneman is er met een speciale editie van 'De Kus', thema met blijvend succes in zijn oeuvre. In metaal in een oplage van acht, voor 3500 euro per stuk. Toen Museumkijker er was, waren er drie verkocht. Even verderop wacht bij Van der Vorst Art 'Portrait de Jeune Femme' van Kees van Dongen voor 28.000 euro op een koper. Het is een litho met aquarel en gouache, onderdeel van een niet voltooide serie vrouwenportretten. Hotei Prints had het portret van Beethoven van een Japanse kunstenaar in de aanbieding voor 400 euro. Werd al direct na de opening verkocht. Wie geen dikke beurs heeft weet Hotei ook deze PAN te vinden, al op de eerste dag konden er veel rode stippen worden uitgedeeld.

Kees van Dongen, Portrait de Jeune Femme, ca. 1925-1930, foto PAN

Voor meer informatie over PAN Amsterdam, met tot en met 27 november een uitgebreid nevenprogramma: http://www.pan.nl