Amalia in Outsider Art Galerie Amsterdam: aanvoerder zomerkoninginnen

Irina Volova, Zomerkoningin, olieverf op doek, 100 x 70 cm © Irina Volova

Koningin Máxima verrichtte in 2016 de opening van de Outsider Art Galerie, een initiatief van zorgorganisatie Cordaan, Hermitage Amsterdam en Museum van de Geest Haarlem voor kunstenaars buiten de ‘gewone’ kunstwereld, meestal zonder opleiding en met soms een psychische of verstandelijke beperking. De galerie kreeg een podium in de mooie museale omgeving van het Hermitage-complex aan de Amstel, met deze zomer opnieuw een Oranje als eyecatcher: Amalia, Prinses van Oranje, sinds kort ook student in Amsterdam. Op de expositie ‘Zomerkoninginnen” wordt Amalia op een schilderij van Irina Volova omkranst door een bloemenpracht waarmee ze ook de onbetwiste ster van elk corso zou zijn. Mooi, vrolijk en zelfbewust.

Esrah van Rooij, Een zee van tranen, acryl op doek, 100 x 100 cm, © Outsider Art Galerie

Het is de Outsider Art Galerie van harte gegund dat Amalia voor extra hoge bezoekcijfers zorgt. ‘Zomerkoninginnen’ biedt echter méér dan Oranje Boven. Je komt er ogen tekort. Thema van de expositie is vrouwelijkheid, met alleen werk van vrouwelijke kunstenaars, of mensen die zich als vrouw identificeren. De samenstellers: ‘Wat betekent het om vrouw te zijn en welke beelden, verhalen en symboliek gebruiken zij in hun kunst?’ Er passeren allerlei onderwerpen de revue: koninginnen, sprookjesprinsessen en diva’s, moeders, dochters, bekende en onbekende vrouwen, gedroomde levens en fluïde identiteiten.

Froukje Klickermann, zonder titel, acryl op papier © Outsider Art Galerie

De galerie heeft een eigen atelier – voor de kunstenaars een creatief walhalla – en makkelijk veel expositieruimte. Het eerste dat opvalt bij binnenkomst is dat die optimaal wordt benut. Van alle deelnemers – bijna vijftien – zijn meerdere werken te zien, veelal dicht bij elkaar gehangen of geplaatst. Van begin tot eind hebben de ogen het druk met indrukken scannen. Het leven is geen dansfeest en dat schrijnt geregeld. ‘Een zee van tranen’ is bijvoorbeeld de titel die Esrah van Rooij zo’n pijnlijk werk meegaf. Maar ze schilderde bemoedigend ook een ‘Aurora, Godin van het licht’. Froukje Klickermann gaf haar werken geen titels, maar wie ze ziet, begrijpt haar breinbrekers meteen. Jescika van Overveld schilderde Amalia als baby bij koningin Beatrix op schoot. Geen sprookjesprinses, een heel gewone baby, zoals wij allen dat waren. Al het werk op ‘Zomerkoninginnen’ is te koop.

Jescika van Overveld, Koningin Beatrix met Amalia, © Outsider Art Galerie

De expositie ‘Zomerkoninginnen’ in de Outsider Art Galerie, Neerlandiaplein 7, 1018 OR, duurt tot en met 2 oktober. Voor meer informatie: http://www.outsiderartgalerie.nl

Ingang Outsider Art Galerie, eigen foto