World Press Photo terug in Nieuwe Kerk: van heel erg schokkend tot heel erg mooi

Eerste prijs sportnieuws, enkel beeld, Emiliano Lasalvia, Argentina, La Nación. 1 december 2013, Pablo MacDonough komt ten val tijdens het Argentijns Open Polokampioenschap. Zijn team La Dolfina won het kampioenschap.

* De World Press Photo-tentoonstelling 2013 begint zijn reis langs 100 steden in 40 landen in de Nieuwe Kerk in Amsterdam met beelden uit de categorie van het diepste leed en de wreedste excessen die deelnemers naar de jury in Amsterdam stuurden. Alles is erg, maar terwijl het zonlicht door de prachtige kerkramen stroomt, is er ook nog een overtreffende trap van erg: Alireza Mafiha (23) legde op 20 januari 2013 in Teheran zijn hoofd op de schouder van zijn beul, een paar minuten voordat hij en Mohammed Sarvari (20) werden opgehangen. Ze waren veroordeeld voor het neersteken van een man en de diefstal van zijn tas, met ongeveer 15 euro aan bezittingen. De Iraanse fotograaf Amir Pourmand won met deze foto de derde prijs in de categorie enkel beeld reportage.

De 57_ste World Press-expositie omvat ruim 150 foto’s van 53 winnaars met 25 verschillende nationaliteiten. De 5754 deelnemers kwamen uit 132 landen, ze stuurden 98.671 foto’s in.  John Stanmeyer won de World Press Photo 2013 met ‘Signal’, een foto die hij voor National Geographic maakte. Hij trof op het strand bij Djibouti Afrikaanse migranten op weg naar Europa en het Midden-Oosten die hun mobiele telefoons omhoog hielden in de hoop via een goedkoop signaal uit buurland Somalië contact met hun dierbaren te leggen.

De Nederlandse Carla Kogerman won de eerste prijs in de categorie geobserveerde portretten  met  haar serie ‘Ich bin Waldviertel’, ongecompliceerde foto’s van de opgroeiende zusjes Hannah en Alena in het Oostenrijkse dorpje Merkenbrechts.

Onder de andere - van in totaal negen - categorieën die kalmerend imponeren zijn schitterende natuurfoto’s, ontroerende geënsceneerde foto’s van Egyptische moeders met hun bodybuilders-zonen en – aan het slot - sportfoto’s.

In het hoogkoor is - voor het eerst - ook het werk van de winnaars van de multimedia-World Presswedstrijd te zien.  Omdat journalisten steeds vaker gebruik maken van bewegend beeld en internet, besloot de Stichting World Press Photo in 2011 voortaan ook een multimedia-wedstrijd voor samenwerkende teams te organiseren.

Directeur Michiel Munneke van de in Amsterdam gevestigde stichting prees zich bij de opening gelukkig dat de expositie na 15 jaar Oude Kerk kon terugkeren naar ‘toplocatie’ Nieuwe Kerk. Canon en Delta Lloyd hebben zich ook de komende jaren als sponsor verbonden. Munneke: ,,Dat is in deze tijden natuurlijk heel plezierig.’’ Hij rekent voor dit jaar opnieuw op 3,5 miljoen bezoekers wereldwijd en nog eens 3 miljoen op de website.

De expositie World Press Photo in de Nieuwe Kerk Amsterdam duurt tot en met 22 juni. Voor meer informatie: www.nieuwekerk.nl en www.worldpressphoto.org.

Carla Kogelman, Nederland, 1e prijs geobserveerde portretten, 19 juli 2012, Merkenbrechts, Oostenrijk, de zusjes Hannah en Alena