World Press Photo 2015 in Nieuwe Kerk: van MH17 tot ebola veel schokkende beelden

First Prize General News Category, Stories. Pete Muller, USA, Prime for National Geographic/The Washington Post, Freetown, Sierra Leone. Dit ebola-slachtoffer zou kort na het nemen van deze foto overlijden.

* De jaarlijkse World Press Photo-wereldtour begint altijd in Amsterdam, de expositie in de Nieuwe Kerk opent vandaag. World Press Photo of the Year 2014 werd de foto die de Deen Mads Nissen van een Russisch homostel maakte. De jury van 2015 kreeg 97.912 beelden van 5692 fotografen uit 131 landen toegestuurd. Onder voorzitterschap van Michele McNally, chef fotografie van The New York Times, werden tijdens een verblijf van twee weken in Amsterdam 45 prijzen in acht categorieën aan 41 fotografen uit 17 landen toegekend.

De expositie begint met de ontroerend intieme foto van Jon en Alex in hun appartement in St. Petersburg, daarna gaat de beuk er onontkoombaar hard in met schokkende beelden van de ramp met de MH17, de ebola-epidemie, slachtoffers van Israëlische bombardementen in de Gaza-strook en een volgepakte boot met vluchtelingen op de Middellandse Zee. Een greep uit nog meer ergs: reportages over de verschrikkelijke gevolgen van milieuvervuiling in China en leven en dood van de verslaafde moeder Julie, gedurende 21 jaar gevolgd door de Amerikaanse fotografe Darcy Padilla. Er zijn ook prijzen in de categorieën natuur, portretten en sport, ook fijn om even bij op adem te komen.

World Press Photo, aldus de toelichting in de catalogus, wil zorgen voor ‘photos of integrity’ met betrouwbare informatie van onafhankelijke journalisten, in een tijd  dat je er nooit zeker van kan zijn dat er geen geheime agenda achter een beeld zit, of commerciële belangen of de manipulaties van propaganda. De wereldtour doet ook Rusland aan. Teun van der Heijden – art director van de inmiddels zestigjarige stichting World Press Photo - heeft nog geen signalen gekregen dat de Russische autoriteiten dwars gaan liggen vanwege de winnende foto van Mads Nissen.

De expositie World Press Photo 15 in de Nieuwe Kerk duurt tot en met 5 juli. Voor meer informatie: www.nieuwekerk.nl

Second Prize Nature Category, Singles. Ami Vitale, USA, National Geographic. Lewa Downs, Northern Kenya. Een groep Samburu-strijders maakt voor het eerst kennis met een zwarte neushoorn. Er wordt in Kenia ëen hardnekkige strijd tegen stropers van de bedreigde neushoorn gevoerd, de lokale bevolking komt nog maar zelden met dit dier uit hun natuurlijke leefomgeving in aanraking.