Voor Máxima’s jurk straks naar Apeldoorn

De inhuldigingsjurk van koningin Wilhelmina uit 1898, vanaf 11 mei te zien in de Nieuwe Kerk, bruikleen Paleis Het Loo, foto Robert Mulder

* Na de inhuldiging van de Prins van Oranje wordt het Nieuw Republikeins Genootschap geen rust  gegund: in de Nieuwe Kerk en Paleis Het Loo openen – vast en zeker massaal bezochte - tentoonstellingen over de museale pracht en praal die troonswisselingen van Oranjes volgens de traditie zijn. Wilhelmina's inhuldigingsjurk is in Amsterdam, voor Máxima's jurk moeten Oranje-fans naar Apeldoorn. Tot vrijwel ieders grote tevredenheid, een president-in-net-pak of mantelpakje installeren tijdens een uurtje Ridderzaal kan ook, maar zou vergelijkenderwijs slaapverwekkend saai zijn.

De Nieuwe Kerk gaat op 1 mei om 14.00 uur open voor iedereen die het rijk versierde interieur met eigen ogen wil zien; de tronen van Willem-Alexander en Máxima  en bloemdecoraties blijven tot en met 2 mei.  De kerk heropent op 11 mei met de expositie ‘Ingehuldigd!’ Thema is de geschiedenis van twee eeuwen inhuldigingen, onder de topstukken die tot en met 18 augustus blijven, zijn de abdicatie-akte van koningin Juliana en de inhuldigingsjurk van koningin Wilhelmina, gedragen tijdens haar inhuldiging als achttienjarige in 1898. Voor bezichtiging van de jurk van Máxima tijdens de inhuldiging en het rokkostuum van Willem-Alexander onder de koningsmantel, moeten belangstellenden naar Paleis Het Loo. Daar liggen van 7 mei t/m 16 juni onder meer ook de regalia (rijksinsigniën) die in de Nieuwe Kerk aanwezig waren: de kroon (symbool voor de soevereiniteit van het Koninkrijk der Nederlanden, de rijksappel (symbool voor het grondgebied van het Koninkrijk) en de koninklijke scepter. Het Loo is tijdens de tentoonstelling open van 10.00 tot 18.00, een uur langer dan gebruikelijk. Rolstoelgebruikers moeten vanwege de drukte rekening houden met een sterk vertraagde doorstroom, waarschuwt het museum alvast.

Voor meer informatie: www.nieuwekerk.nl en www.paleishetloo.nl.

De abdicatie-akte van koningin Juliana is ook te zien in de Nieuwe Kerk, de akte wordt bewaard in het Nationaal Archief in Den Haag