Vincent 125 jaar dood op 29 juli 2015: Auvers-sur-Oise begint met herdenken

089-Tombes Van Gogh couleur

* Op 29 juli 2015 is het 125 jaar geleden dat Vincent van Gogh in Auvers-sur-Oise overleed. In het idyllische dorp op 30 kilometer ten noordwesten van Parijs had Vincent in de Auberge Ravoux kamer 5 gehuurd. De herberg is in oude stijl behouden gebleven en heeft sinds 1993 onder leiding van Dominique-Charles Janssens zo’n 1,2 miljoen bezoekers getrokken. Het dorp is er vroeg bij met herdenken: in samenwerking met het regionaal toerismebureau Paris Ile-de-France werd dit weekend het startsein gegeven van het themaprogramma ‘In de voetsporen van Van Gogh’.

Bezoekers kunnen na kamer 5 op pelgrimage naar de begraafplaats waar Vincent en zijn broer Theo naast elkaar zijn begraven. Of naar het huis van Dr. Gachet, de kunstminnende arts die Van Gogh in zijn laatste dagen bijstond. Dat heeft nu een museumfunctie, er wordt een expositie met manuscripten van kunstenaarscorrespondenties beloofd.

Onder de andere attracties van het dorp: het Château d’Auvers, het Musée Daubigny en het Musée de l’Absinthe, het gevaarlijke groene drankje met hoog alcoholpercentage waar ook Vincent een liefhebber van was.

Auvers is vanuit Parijs makkelijk bereikbaar per openbaar vervoer: door de week vanaf het Gare du Nord met Lijn H, één keer overstappen in Valmondois. Tot en met 2 november vertrekt er in de weekends en tijdens feestdagen een rechtstreekse trein om 9.38, aankomst om 10.19, terug om 18.25. Zie: www.transilien.com.

De Stichting Van Gogh Europe, een samenwerkingsverband van rond de 30 musea en erfgoedinstellingen in Nederland, België, Frankrijk en Engeland, kondigde begin maart voor het komend jaar een breed palet aan tentoonstellingen en evenementen over de blijvende betekenis van Vincent onder de noemer ‘125 jaar inspiratie’ aan. Onderdeel daarvan is de expositie ‘Van Gogh in de Borinage, de geboorte van een kunstenaar’ in het BAM, Museum voor Schone Kunsten in Mons, van 24 januari tot en met 17 mei 2015. Organisator is de Stichting Mons 2015, verantwoordelijk voor het programma van Mons als volgende Culturele Hoofdstad van Europa.

Voor meer informatie: www.surlespasdevangogh.eu en www.vangogh2015.eu.

De Auberge Ravoux in 1890.