Ingehuldigd! Oranje-expositie in Nieuwe Kerk

Geplaatst in Kunst Kort en getagged met op door .

Inhuldiging voorplat

* Kopen of niet kopen? De échte Oranje-fan zal niet gauw twijfelen. Want dankzij ‘De Inhuldigingen, van Willem I tot Beatrix’ van Eelco Elzinga kan hij zich tot in detail informeren over de gebeurtenissen die zich op 30 april afspelen in de Nieuwe Kerk. Inclusief die van alle inhuldigingen uit het verleden: het ceremonieel tijdens de plechtigheid kent een traditie die twee eeuwen teruggaat. De vele prachtige illustraties maken het tot een zeer waardevol boek voor iedereen die geïnteresseerd is in de geschiedenis van Nederland en zijn koninklijke familie, aldus de Nieuwe Kerk.
Eelco Elzinga - hij promoveert dit jaar op de geschiedenis van de inhuldigingen - was adjunct-directeur en conservator van Nationaal Museum Paleis Het Loo.  Zijn boek is voor € 17,95 te koop in de boekhandel en de in museumshop van De Nieuwe Kerk. Kopen of niet kopen? Misschien zal zelfs de grootste Oranje-fan bij nader inzien toch liever wachten op de geactualiseerde versie. Want na 30 april verschijnt een tweede editie van het boek met foto’s van de inhuldiging van Willem-Alexander.

De Nieuwe Kerk opent op 11 mei een expositie van honderd dagen over de inhuldigingen van zeven generaties Oranjes, inclusief die van Willem-Alexander. Tentoonstellingspartner Paleis Het Loo stelt belangrijke historische bruiklenen ter beschikking, waaronder enkele koninklijke kledingstukken die werden gedragen tijdens de laatste plechtigheden.  De afdeling communicatie belooft dat portretten en films van prinses Catharina-Amalia - vanaf de abdicatie Prinses van Oranje - en haar zusjes de tentoonstelling 'eigentijds' zullen afsluiten. Eelco Elzinga is gastconservator.

Voor meer informatie: www.nieuwekerk.nl.