Stormloop op facsimile schetsboekjes Vincent van Gogh

De facsimile uitgave van de resterende schetsboekjes van Vincent, een samenwerkingsproject van het museum en  The Folio Society in Londen.

De facsimile uitgave van de resterende schetsboekjes van Vincent, een samenwerkingsproject van het museum en The Folio Society in Londen.

* Het loopt zó storm op de facsimile uitgave van schetsboekjes van Vincent van Gogh dat de eind vorige week gelanceerde oplage van 1000 exemplaren al bijna is uitverkocht. En dat ondanks de 495 euro die kopers ervoor moeten neertellen. Volgens Gogh Museum-woordvoerder Ingrid Looijmans hebben zich liefhebbers van over de hele wereld gemeld: ,,Wie nu nog een exemplaar wil, moet zich haasten.’’

Vincent tekende heel veel, maar van zijn schetsboeken zijn er maar vier bewaard gebleven, alle vier in de collectie van het Van Gogh Museum. Het eerste exemplaar dateert uit Nuenen, uit zijn beginperiode als kunstenaar, het vierde uit zijn laatste dagen in Auvers-sur-Oise. De overige twee gebruikte hij ook in Nuenen en verder in Antwerpen en Parijs. De inhoud omvat schetsen met potlood, pen, inkt en krijt, persoonlijke aantekeningen, adressen en dichtregels. Drie zijn nu ‘in het echt’ te zien op de expositie ‘Van Gogh aan het werk’, de tentoonstelling waarmee het Van Gogh Museum op 1 mei heropende aan het Museumplein. Daar staat ook een touch screen klaar waarmee bezoekers door de boekjes kunnen bladeren.

De uitgave bestaat uit een luxe box met naast de vier boekjes een mapje met losse schetsboekbladen en een toelichting van Marije Vellekoop, hoofd kunst en Renske Suijver, onderzoeker van het museum. ,,Deze uitgave was een langgekoesterde wens’’, aldus Vellekoop. ,,We zijn bijzonder tevreden over dit exclusieve en inspirerende resultaat waarmee we een kijkje geven in het leven en de werkwijze van Van Gogh.’’   De box is te koop in de museumwinkel en via www.vangoghmuseumshop.com.

2 Reacties

1. Ross Strube

15 maart 2019

Op de museum webshop zie ik alleen een facsimile van 5950 euro waar kan ik de uitgave vinden waar we hier over spreken?

Reageer
    • Françoise Ledeboer

27 maart 2019

Zeer waarschijnlijk uitverkocht, informeer bij het Van Gogh Museum zelf, succes ermee, Museumkijker