Pathé Art lanceert ‘The Vatican Museums 3D’ in landelijke bioscopen

Beeldengroep Laocoön, waarschijnlijk gemaakt  door Hagesander, Polydorus en Athenodorus van Rhodos, laat hellenistische periode, ongeveer 350 tot 30 voor Christus. Collectie Vaticaanse musea

Beeldengroep Laocoön, waarschijnlijk gemaakt door Hagesander, Polydorus en Athenodorus van Rhodos, laat hellenistische periode, ongeveer 350 tot 30 voor Christus. Collectie Vaticaanse musea

* De Vaticaanse musea trokken vorig jaar zo’n 5,5 miljoen bezoekers, waarmee ze op de vierde plaats van drukst bezochte musea ter wereld staan na Louvre, British Museum en Metropolitan Museum of Art. Bezoekers worden er strak gereguleerd langs 2000 jaar kunstschatten geleid, in contemplatie genieten is in deze enorme drukte onmogelijk. Pathé Art biedt de komende weken in bioscopen in het hele land soelaas met een 3D-film over de Vaticaanse musea waarin – heel aangenaam – vrijwel geen levende ziel is te bekennen.

Eén beeldschone acteur kruipt in ‘tussenshotjes’ zwijgend in de huid van een kunstenaar; directeur Antonio Paolucci vertelt intussen over hoogtepunten uit de collectie van grote meesters als Giotto, Leonardo da Vinci, Michelangelo en Rafaël. Met de 3D-camera kan het héle kunstwerk steeds verbluffend gedetailleerd dichtbij worden gehaald.

Bij beeldhouwwerken als de klassieke Laocoön – de Trojaanse priester die met zijn zoons wordt gedood door wurgslangen die uit zee kruipen; Laocoön heeft de Trojanen vergeefs gewaarschuwd voor het ‘Griekse’ paard – is dat een bijzondere ervaring. Schoonheid is nog nooit zo dichtbij geweest. Bij schilderijen voelen 3D-beelden tegelijk een tikje ongemakkelijk omdat je je als gewone sterveling, door de dieptewerking en het perspectief die de camera’s creëren, ineens onder Rafaëls discussiërende theologen en Atheense filosofen kunt wanen. Of voelt dat je God kunt aanraken op Michelangelo’s meesterwerk over de schepping van Adam in de Sixtijnse kapel.

Schilderijen ontstaan op het platte vlak en kunstliefhebbers hadden daar eeuwenlang genoeg aan om de kern van een voorstelling te doorgronden. Waken we er genoeg voor die vaardigheid niet kwijt te raken?

De gastvrijheid van de Vaticaanse musea had helaas een keerzijde van niet-kunstzinnige aard. De boodschap aan ongelovigen die geen weet hebben van de cruciale rol van goddelijke inspiratie bij het ontstaan van al deze goddelijke kunstwerken, klinkt in ‘The Vatican Museums 3D’ tot vervelens toe. Pas maar op, dat kan slecht aflopen op de Dag van het Laatste Oordeel, zo zien we Rafaël (1483-1520) in 3D verbeelden.

Komend jaar presenteert Pathé Art ook 3D-films over exposities in de Hermitage, van Rembrandt, Vermeer, Van Gogh en de Impressionisten.

The Vatican Museums 3D (70 minuten) wordt vertoond: op zondag 25 januari om 11.00 in Pathé Tuschinski Amsterdam; op zondag 1 februari 11.00 uur in Pathé Buitenhof Den Haag, Amersfoort, Arnhem, Breda, Delft, Haarlem, Tilburg en Zwolle; op donderdag 5 februari 20.00 uur in Pathé Tuschinski, Buitenhof, Amersfoort, Arnhem, Breda, Delft, Groningen, Haarlem, Tilburg en Zwolle. Data en tijden onder voorbehoud: voor meer informatie www.pathe.nl/special/art.

Sixtijnse kapel, De schepping van Adam, Michelangelo, copyright 2013, Governate of Vatican City