Onbekend werk Vincent van Gogh bij Fondation Custodia en Christie’s Amsterdam

Vincent van Gogh, Worn Out, 1881, potlood, pen en inkt, aquarel, 234 x 312 cm, c Stichting P. en N. de Boer

* Als buiten het rijk gevulde Van Gogh Museum werk van Vincent in de openbaarheid komt, is dat altijd nieuws. Zo organiseert de Fondation Custodia vanaf zaterdag t/m 8 maart in het pand van het voormalige Institut Neérlandais in Parijs de expositie ‘Goltzius tot Van Gogh’. Met in totaal honderdvijftien schilderijen en tekeningen uit de collectie van de Amsterdamse kunsthandelaar Piet de Boer (1894-1974).  Vincent krijgt voor drie schilderijen en een aantal tekeningen een eigen zaal. Onder de acht werken uit de collectie is Van Goghs ‘Korenveld’, in juni 1888 geschilderd in Arles, een pastel uit 1886, zijn Parijse tijd, met als titel ‘Le Moulin de Blute-fin’ en zijn indrukwekkende tekening 'Worn out' uit 1881 van een uitgeputte boer.

De collectie werd een halve eeuw geleden ondergebracht in de Stichting P. en N. (Piets vrouw Nelly) de Boer. De kunsthandel leidt nog steeds een bloeiend bestaan, tegenwoordig onder leiding van Peter de Boer (een neef) en zijn zoon Niels. Onder de grote namen die Fondation Custodia-directeur Ger Luijten en zijn medewerkers voor de jubileumexpositie selecteerden zijn Hendrick Goltzius, Cornelis Cornelisz van Haarlem, Hendrick Avercamp, Jan Brueghel de Oude en Jacques de Gheyn.

Voor wie een tripje Parijs in gedachten heeft: er worden rondleidingen georganiseerd op 13 januari (11 uur), 24 januari (16 uur), 6 februari (11 uur), 21 februari (16 uur) en 6 maart (11 uur).

Christie’s Amsterdam veilt volgende week dinsdag (16-12) Le Pêcheur (1883), een studietekening uit een particuliere collectie. De geschatte richtprijs bedraagt tussen de 200.000 en 300.000 euro. De tekening is van morgen tot en met maandag te zien op de kijkdagen voor de Modern Art-veiling met onder meer ook de vondst van een vroege Mondriaan waarmee Christie’s het jaar eindigt.

Voor meer informatie: http://www.christies.com en http://www.fondationcustodia.fr.

Vincent van Gogh (1853-1890), Le Pêcheur, potlood en pen en bruin inkt op papier, 48.5 x 23 cm., 1883

Vincent van Gogh, Korenveld, juni 1888, Olievrf op doek, 50 x 61 cm, c Stichting P. en N. de Boer. Amsterdam