Nooit meer in de file voor Van Gogh Museum

Geplaatst in Musea en getagged met , op door .
illustratie Van Gogh Museum

* Het Van Gogh Museum krijgt – uiterlijk eind 2014 - een nieuw entreegebouw dat een eind moet maken aan de - vaak - lange files op de stoep van de Paulus Potterstraat. Het oorspronkelijke gebouw van architect Rietveld uit 1954 was berekend op een maximum van 500.000 bezoekers. Het museum trekt inmiddels zo’n anderhalf miljoen bezoekers per jaar. Ook de Nederlanders die alleen een tijdelijke expositie willen zien omdat ze 'hun' Van Gogh nu wel kennen, moeten naar binnen via het Rietveld-gebouw. De stroom toeristen en schoolkinderen zorgen ook binnen voor vertraging.

Het bureau van Kisho Korukawa, de inmiddels overleden Japanse architect van de nieuwbouw uit 1999 aan de Museumplein-zijde, heeft een schetsontwerp gemaakt voor de achthonderd vierkante meter op de plek van de huidige ‘vijver’. Omkranst door een corridor die naar de tijdelijke tentoonstellingen leidt, moest het spiegelende laagje water een moment van bezinning opwekken voor bezoekers die uit de drukke zalen in de oudbouw kwamen.

Van Gogh Museum-directeur Axel Rüger toonde zich bij de presentatie van de plannen opgelucht dat de erfgenamen van Korukawa ook vonden dat er een structurele oplossing moest komen. En vervolgens de plek van de vijver goedkeurden.  ,,Het bureau heeft een ontwerp gemaakt dat het oorspronkelijke gebouw in zijn waarde laat. Het is een transparant lichtvoetig paviljoen geworden.’’ De nieuwe entree krijgt glazen wanden en zal volgens Rüger vast ook de critici plezieren die de schepping van Korukawa graag vergelijken met de ‘Berlijnse Muur’.

Het Van Gogh Museum gaat op zoek naar een Europese architect die het  schetsontwerp binnen het gegeven kader moet uitvoeren.  ,,Een Japanse architect zou voor dit project te ingewikkeld zijn’’, aldus Rüger. Inclusief de corridor gaat de nieuwe entree zo’n 1000 vierkante meter ruimte innemen. Rüger: ,,Dat is bijvoorbeeld ook handig voor de ontvangsten die we organiseren.’’ Voor de totale financiering is 15 miljoen euro nodig. Daarvan kwam vorige week 4,5 miljoen euro binnen door een gift van de BankGiro Loterij, terwijl het Stadsdeel Zuid zeven ton heeft toegezegd. Het museum zelf stopt er ook  geld in. Tot nu toe is ongeveer de helft binnen en Rüger heeft er alle vertrouwen in dat de rest ook tijdig op tafel komt. ,,De fondsenwerving gaat altijd harder als er concrete plannen zijn.’’

De oude ingang aan de Paulus Potterstraat gaat overigens niet dicht, maar blijft – net als bij buurman Stedelijk Museum - geopend voor groepen. Individuele bezoekers op het Museumplein kunnen vanaf eind 2014 op vijf minuten loopafstand van elkaar een keus maken uit drie musea die - voorzien van gastvrije publieksvoorzieningen - kunst vanaf de middeleeuwen tot en met de huidige tijd aanbieden. Rüger is trots: ,,Dat is uniek in de wereld.’’

Voor meer informatie over het Van Gogh Museum: www.vangoghmuseum.nl. Hoogtepunten uit de collectie zijn de komende maanden nog te zien in de Hermitage Amsterdam. De vestiging aan de Paulus Potterstraat wordt gerenoveerd en heropent op 1 mei met de jubileumtentoonstelling Van Gogh aan het werk.