Nog twee dagen KunstRAI en Amsterdam Art Fair: niet kiezen, allebei doen

Sidi El Karchi (Sittard, 1975), The way things were, 2014, portret van de moeder van de kunstenaar. Galerie Post+ Garcia. Eigen foto, detail

* Nog twee dagen te gaan voor de twee hoofdstedelijke galeriebeurzen van dit jaar: de KunstRAI en de Amsterdam Art Fair 2015. De KunstRAI is een Winkel van Sinkel met 64 deelnemers met aanbod dat uiteenloopt van Armando en Banksy tot de jongste generatie Chinezen en van foto’s (onder meer prachtig werk van Jan Stel bij Eduard Planting Gallery) en glaswerk tot sieraden. Ieder z’n eigen hoogtepunt: Museumkijker viel als een blok voor de schilderijen van Sidi El Karchi bij Galerie Post + Garcia uit Maastricht.

Prinses Beatrix was er vrijdagmiddag ook, ze bleef - onder meer-  lang in gesprek met KunstRAI-directeur Erik Hermida en Annelien Kers van Kersgallery, samensteller van de speciale expositie De Kersentuin, een verfrissende mix beelden van jong talent en gerenommeerde kunstenaars. Onder wie Harley Davelaar, een protegé van David Bade.

In de voormalige Citroën-garage aan het Stadionplein heeft voormalig Haags Gemeentemuseum-directeur Wim van Krimpen 40 toonaangevende galeries voor hedendaagse kunst bij elkaar gehaald:  ‘Een kwaliteitsbeurs voor hedendaagse kunst mag na de heropening van het Rijksmuseum en het Stedelijk Museum niet ontbreken.’

Onder de deelnemers is Art Affairs, die – het is een eye-catcher, met prijzen die beginnen bij 7000 euro - de hele stand aan Biennale van Venetië-kunstenaar herman de vries  heeft gewijd. Favoriet van Museumkijker: de Braziliaanse fotograaf Luzia Simons, die bij Brutto Gusto verrast met tere bewerkte foto’s van bloemstillevens.

Is de KunstRAI intussen geen kwaliteitsbeurs meer? Dat is nog steeds een geliefd discussie-onderwerp in de grachtengordel. Warm aanbevolen: vooral bij beide beurzen gaan kijken, een gemiste kans niet het beste van beide werelden te gaan zien.

Voor meer informatie: http://www.kunstrai.nlen www.amsterdamartfair.nl

David Bade-student Harley Davelaar, deelnemers aan expositie De Kersentuin, samengesteld door Annelien Kers