Nieuwe entree Van Gogh Museum in zomer 2015: nog zeven miljoen euro te gaan

Geplaatst in Musea op door .

entree 5 Van-Gogh-Museum_Nieuwe-entree_New-entrance_artist-impression-5-HR

* Het nieuwe entreegebouw van het Van Gogh Museum aan het Museumplein dat een eind moet maken aan de files voor de deur, is klaar in de zomer van 2015.  Het museum krijgt nu jaarlijks 1,5 miljoen bezoekers, het ‘oude’ Rietveldgebouw uit 1954 was berekend op 500.000 bezoekers. Directeur Axel Rüger wilde zich vandaag bij de start van de bouw – een technisch hoogstandje - niet vastleggen op een precieze datum: ,,Dat durf ik pas een maand of zes tevoren.’’ De nieuwe entree bestaat uit een transparante constructie van 650 m2 koud gebogen glas met glazen dakliggers van 12 meter. De glazen vinnen in de gevels krijgen een lengte van 9,4 meter.

Van het totale benodigde bedrag van 17 miljoen euro, is nu ruim 10 miljoen binnen, onder meer dankzij bijdragen van rijk en gemeente Amsterdam en eigen middelen. Rüger toonde zich – in aanwezigheid van minister Blok met wie hij het feestelijke startsein gaf - optimistisch dat ook de rest van het bedrag rond komt: ,,We zien dat het nieuwe entreegebouw een grote aantrekkingskracht heeft op potentiële steungevers.'' Met een knipoog: ,, Maar als u mensen kent die geld over hebben, stuur ze gerust naar ons toe.’’

Het schetsontwerp voor de nieuwe entree komt van Kisho Kurokawa Architect and Associates, het bureau van de inmiddels overleden Japanse architect Kisho Kurokawa. Kurokawa was ook verantwoordelijk voor de nieuwe tentoonstellingsvleugel die in 1999 werd geopend. Hans van Heeswijk Architecten zal zich met de uitwerking belasten. Onder de prestigieuze opdrachten die Van Heeswijk eerder voltooide, is de Hermitage Amsterdam. Zijn bureau is ook belast met de uitbreiding en renovatie van het Mauritshuis in Den Haag. Dat project is eind juni voltooid.

Voor meer informatie: www.vangoghmuseum.nl

foto Van Gogh Museum