In Nederlands Fotomuseum: met Dimitri Ermakov naar Kaukasus negentiende eeuw

Dimitri Ermakov, collectie van het Nationaal Museum van Georgië (Simon Janashia Museum) (c) Fotostudio Ermakov

* De Georgiër Dimitri Ermakov (1846-1916) begon in 1860 als reizend fotograaf door de Kaukasus en omstreken en was zelfs zo succesvol dat hij het tot officiële fotograaf van de Sjah schopte. Het Nederlands Fotomuseum  selecteerde meer dan honderd vintage afdrukken van Ermakov voor een fascinerend-exotische reis terug in de tijd. Op een van zijn eerste expedities fotografeerde Ermakov de architectuur en het stadsleven van Constantinopel (nu Istanbul). Tot 1880 – toen hij terugkeerde naar de Georgische hoofdstad Tbilisi en een fotostudio startte waar hij ook verzamelingen van derden verkocht – werkte hij in onder meer Armenië en Azerbeidzjan en Perzië, het huidige Iran.

Ermakov fotografeerde graag dagelijkse taferelen en portretten. Zijn werklust was daarbij zó groot dat we nu over een gedetailleerde indruk van het negentiende-eeuwse leven in de Kaukasus beschikken. En van de modernisering van het gebied: Ermakov bracht met grote ijver ook de aanleg van spoorwegen, stations, bruggen, oliebronnen bij Baku en de eerste industriële tentoonstelling van Tbilisi in 1896 in beeld. Het Nationaal Museum van Georgië beschikt met meer dan 20.000 originele afdrukken, ongeveer 16.000 glasnegatieven, 13.000 stereo-fotokaarten, meer dan 100  foto-albums en camera’s over het grootste deel van Ermakovs erfenis.

Van 1999 tot en met 2010 heeft het restauratieatelier van het Nederlands Fotomuseum samen met het Georgische Museum aan de restauratie, conservering en ontsluiting van  die nalatenschap gewerkt. De Stichting Horizon verleende genereuze financiële steun.

Volgens het Nederlands Fotomuseum hield Ermakov zijn archief – en dat is ‘zeer uitzonderlijk’ - zelf nauwkeurig bij. Hij gaf elk negatief een titel en volgnummer en borg ze op in genummerde kisten. Afdrukken ordende hij op thema of locatie en stopte ze in genummerde albums. Met de samenstelling van indexen vergemakkelijkte hij het opzoeken.

De expositie ‘Fotostudio Ermakov/Fotograaf, verzamelaar en ondernemer’ in het Nederlands Fotomuseum in Rotterdam duurt tot en met 31 augustus. Daarna reist de expositie door naar het Dahlem Museum in Berlijn, de Historische Huizen in Gent en het Nationaal Museum van Georgië zelf.

Voor meer informatie: www.nederlandsfotomuseum.nl

Dimitri Ermakov, collectie van het Nationaal Museum van Georgië, (c) Fotostudio Ermakov