Miniatuur Museum met 2000 werken in Gemeentemuseum Den Haag

wonderkamers2

* Het Miniatuur Museum van Lex en Ria Daniëls heropent zaterdag in een nieuw  onderkomen in de geheel vernieuwde Wonderkamers voor jongeren in het Gemeentemuseum Den Haag. De collectie omvat 2000  kunstwerken van ruim 850 kunstenaars, onder wie grote namen als Damien Hirst, Georg Baselitz, Yves Klein, Roy Lichtenstein, Marlene Dumas en Erwin Olaf. Er is een mooi vormgegeven mini-catalogus uitgebracht waarvan de opbrengst – traditie in de geschiedenis van het Miniatuur Museum - naar de Stichting Kinderen Kankervrij (KiKa) gaat. Het museum had ook jarenlang een plek op de afdeling kinderoncologie van het AMC.

Lex en Ria Daniëls, drijvende krachten achter de hoofdstedelijke Galerie Reflex die inmiddels door zoon Alex is overgenomen, bedachten het museum in 1991. Aanleiding was de vondst van een doos met 85 miniatuurkunstwerken tijdens een verbouwing. Lex Daniëls: ,,Wat doe je dan? Weer aan de muur hangen, of zoals Ria voorstelde: een Miniatuur Museum oprichten? Wij kozen voor het laatste.’’ Met hulp van bevriende galeries en kunstenaars groeide het aantal werken gestaag. De kunstenaars die zich – graag – lieten overhalen een bijdrage te leveren, kregen als richtlijn een formaat van 10x10x10 centimeter mee.

Gemeentemuseum-directeur Benno Tempel stelt in de catalogus enthousiast vast dat nu ook een groot publiek kan kennismaken met deze fascinerende internationale collectie. Hij waarschuwt de artistieke kwaliteit van het Miniatuur Museum vooral niet te onderschatten: ,,Een kooi van Tetsumi Kudo of sculptuur van Carl Andre zijn kleinoden. En geven het oeuvre van de kunstenaar een bijzondere extra dimensie.’’ Ook Erwin Olaf – die de familie Daniëls in het najaar van 1999 ontmoette – is vol lof: ,,Het is geweldig dat het museum na enige omzwervingen nu de standplaats krijgt die het verdient. Het Haags Gemeentemuseum is het perfecte onderkomen voor deze zeer bijzondere collectie van twee zeer bijzondere mensen.’’

De catalogus van het Miniatuur Museum kost 35 euro. Voor meer informatie: www.gemeentemuseum.nl en www.reflexamsterdam.com.

wonderkamers3