Met rode vlaggen en tijdmachine terug naar Saigon 1975 (1)

Geplaatst in Musea en getagged met op door .
De oprijlaan van het paleis, met onder de bomen tank 390 en tank 843.

* In de voortuin van het Paleis van de Onafhankelijkheid in Ho Chi Minhstad staan nog steeds de tanks die op 30 april 1975 als eerste van het Bevrijdings Leger van Noord-Vietnam het regeringscentrum van het lamgeslagen Saigon-bewind opreden. De  bestuurder van nummer 390 – naamloos in het verstrekte gidsje - forceerde eerst de toegangspoort; luitenant Bui Quang Than, commandant van tank 843, vergaarde om 11.30 uur persoonlijke heldendom met het hijsen van de overwinnaarsvlag op het paleis. Een zee van rode vlaggen met gele sterren is tegenwoordig decor voor de enorme aantallen toeristen die nieuwsgierig zijn naar de plek waar de Zuidvietnamese president Nguyen Van Thieu tot 21 april 1975 – toen hij de macht overdroeg aan zijn vice-president en het land ontvluchtte – met steun van de Amerikanen zijn bewind overeind probeerde te houden. Een foto-tentoonstelling staat stil bij de verschrikkelijke verliezen die de Vietnamoorlog met zich meebracht, de barbarij van de Amerikanen in het dorp My Lai hoorde daar uiteraard ook bij. Niet onverwacht – 1975 is niet alleen voor Vietnamezen kort geleden -  is het stof der geschiedenis op deze expositie nog niet neergedaald. De omvang van de fotozaal valt in het niet bij de 20.000 m2 ruimte in de rest van het paleis, waar alles overwinning ademt. Bezoekers kunnen het gevoel krijgen dat ze in een tijdmachine stappen: het interieur van de weidse, chique zalen voor vergaderingen, ontvangsten en diners, is grotendeels intact gehouden. In de kantoren staan ‘antieke’ telefoons uit de jaren zeventig en hangen stafkaarten van het oorlogsgebied, in het militaire commandocentrum in de kelder treffen we oude radiozenders en typmachines en zelfs een bed voor de gekwelde president aan. Op het dak staat een helikopter van het type waarmee Nguyen Van Thieu inspectietochten door het strijdgebied maakte. Vlak ernaast een danszaal met een prachtig uitzicht over Saigon, zoals een van onze gidsen – een voormalige officier in het Zuidvietnamese leger, tien jaar weg van huis, inclusief strafkamp na 1975 - Ho Chi Minhstad nog consequent noemde. De Saigon-machthebbers dansten er op de vulkaan, in het Paleis van de Onafhankelijkheid wordt opnieuw gedanst, nu door de overwinnaars.

Paleis van de Onafhankelijkheid, 135 Nam Ky Khoi Nghia, district 1, Hoi Chi Minh Stad. Dagelijks geopend van 7.30 tot 11.00 uur, 13.00 tot 16.00 uur, behalve bij officiële gelegenheden.

De eetzaal van het paleis, op dezelfde verdieping zijn ook een speelzaal en bioscoop.