Met Facebook terug naar de negentiende eeuw in Museum van Gijn

Geplaatst in Kunst op Komst en getagged met op door .
De eettafel van Simon van Gijn. Foto Mascha Joustra.

* Het recept voor Pâté de Veau in het Nationaal Kookboek, editie 1895, schrijft maar liefst 7 eieren, 250 gram spek, 1 kilo kalfsvlees en 225 gram boter voor. Het is niet onwaarschijnlijk dat ook de Dordrechtse bankier Simon van Gijn (1836-1922) zo’n calorierijke kalfspastei liet serveren aan de rijk gedekte eettafel in zijn huis – tegenwoordig museum - aan de Nieuwe Haven. Negentiende-eeuwers hadden een grote voorliefde voor smeer-maar-op-je-heupen-gerechten, tijdens diners met soms wel vijftien gerechten. Museum Van Gijn presenteert morgenmiddag (26/8) op Facebook (www.facebook.nl/juffrouwfijnvandraat) door middel van foto’s, films en videodagboeken het project ‘Juffrouw Fijn van Draat’.  Museummedewerkers gaan een etmaal terug in de tijd om ‘aan den lijve’ te ervaren hoe er in de negentiende eeuw werd geleefd in huizen als dat van het welgestelde echtpaar Van Gijn. Eerder zijn al bronnen als huishoud-, kook- en etiquetteboeken en dagboeken geïnventariseerd. Huishoudster Helena Alida Fijn van Draat (1861-1962) speelt een hoofdrol omdat ze de zorg voor de heer des huizes op zich nam toen mevrouw al in 1889 kinderloos was overleden. Ze had een slaapkamer en zitkamer op dezelfde verdieping als haar werkgever, andere informatie over haar plaats in zijn leven is niet beschikbaar.

’s Middags is er een tuinfeest voor genodigden die daarvoor hun interesse hadden laten blijken op Facebook, ’s avonds kookt de keukenmeid een diner voor onder meer culinair historicus Lizet Kruyff en UvA-hoogleraar burgerlijke cultuur van de negentiende eeuw Boudien de Vries. Dat wordt nog een hele klus: koken in de negentiende eeuw gebeurde op een hout gestookt fornuis en het goed warm houden van zo’n vuur was tijdrovend. IJskasten waren er rond 1900 al wel: het museum beschikt sinds eind 2011 over twee exemplaren van hout, van binnen bekleed met emaille en met aan de bovenkant een zinken ijsvak. Bij een proef van twee uur bleken ze wel degelijk handig: de temperatuur daalde in dat tijdsbestek van 20 naar 10,8 graden. Het filmmateriaal dat morgen wordt verzameld, wordt verwerkt in een documentaire en een app voor bij de tentoonstelling over juffrouw Fijn van Draat die op 23 november van start gaat.

Voor meer informatie: www.facebook.nl/juffrouwfijnvandraat, www.juffrouwfijnvandraat.nl en http://cms.dordrecht.nl.simonvangijn. Museum Van Gijn (Nieuwe Haven 29/30 Dordrecht) is geopend van dinsdag tot en met zondag van 11.00 tot 17.00 uur.