Japanse lakkist uit VOC-tijd: miljoenenaanwinst nu in Rijksmuseum

Geplaatst in Musea en getagged met op door .

photolakkistje (2)

* Het nieuws werd afgelopen juni al met grote blijdschap bekendgemaakt: het Rijksmuseum was erin geslaagd op een veiling in Frankrijk voor 7,3 miljoen euro een zeer bijzondere Japanse lakkist (uit ca. 1635-1645) te kopen. De kist is vanaf vandaag te zien: bij De Nachtwacht rechtsaf en een paar Gouden Eeuw-zalen doorlopen tot waar ook de mutsen worden getoond die bij opgravingen op Spitsbergen helemaal gaaf werden aangetroffen op de schedels van Hollandse schepelingen.

De Verenigde Oostindische Compagnie bracht rond 1640 twaalf van deze kostbare kisten naar Nederland. Ze raakten verspreid over Europa, volgens conservator meubelen Reinier Baarsen niet ongebruikelijk bij mooie meubels van Hollandse regenten (‘Die hielden meer van praktisch’).  Eén van de kopers - in 1658 - was kardinaal Mazarin, eerste minister van Frankrijk en gepassioneerd verzamelaar.

Het exemplaar dat het Rijksmuseum kocht was lange tijd zoek, er werd aangenomen dat de kist in Londen verloren was gegaan tijdens de Tweede Wereldoorlog. De erfgenaam die de lakkist in Frankrijk liet veilen,  moest bekennen dat deze in gebruik was geweest als opbergplaats voor drank. De aankoop, versierd in de makie-techniek waarbij verschillende soorten goudpoeder worden uitgestrooid in natte lak, heeft daar overigens niet zichtbaar onder geleden.

Conservator Aziatische kunst Menno Fitski toonde zich vandaag bij de presentatie nog even blij met de aanwinst als in juni: ,,De decoraties zijn ongelooflijk knap gedetailleerd, het zijn net schilderijen in lak.’’

Voor meer informatie: www.rijksmuseum.nl. Op de site van het museum staan nog meer foto's van de kist.

COFFRE MAZARIN 1 (2)