Ilvy Njiokiktjien Fotograaf des Vaderlands: honderd verjaarsfeestjes

Geplaatst in Kunst Kort en getagged met , op door .
30 jaar, 2013, uit de serie Kijk! Mijn Familie, copyright Ilvy Njiokiktjien

* De Stichting Fotoweek – een initiatief van het Nederlands Fotomuseum en Foam – heeft Ilvy Njiokiktjien woensdag 10 april uitgeroepen tot eerste Fotograaf des Vaderlands. Njiokiktjien (1984) maakt in opdracht van de stichting een serie over het fenomeen verjaarsfeestjes, met 100 verjaardagen in de leeftijd van 0 tot 100. De foto’s worden onthuld tijdens de eerste Fotoweek, een tiendaags evenement waarbij van 20 tot en met 29 september onder het thema ‘Kijk! Mijn familie’ overal publieksactiviteiten rond fotografie worden georganiseerd. Njiokiktjien – die haar achternaam heeft te danken aan de Indisch-Chinese herkomst van haar vaders familie – zal tijdens de Fotoweek ergens in het land een dag lang Nederlandse families portretteren in een pop-up studio.

Volgens Ruud Visschedijk – voorzitter van de Stichting Fotoweek en directeur van het Nederlands Fotomuseum – dankt Njiokiktjien haar uitverkiezing aan ‘hoe zij als fotograaf invulling geeft aan haar vak’. Ze brak in 2011 internationaal door met haar serie ‘Afrikaner Bloed’, kreeg belangrijke prijzen (zoals World Press Photo in de categorie media contest) en haar werk wordt in toonaangevende internationale bladen gepubliceerd. Njiokiktjien ziet de Fotoweek als een uitdaging: ,,Als documentairefotograaf reflecteer ik op actuele maatschappelijke thema’s. Met de Fotoweekserie sta ik voor de uitdaging om hele gewone momenten op een bijzondere manier in beeld te brengen.’’

De Fotoweek heeft Calumet Photographic en de HEMA als partners. Calumet Photographic stelt tijdens de Fotoweek materialen beschikbaar waarmee overal in het land pop-up fotostudio’s geplaatst worden. Daarin kunnen families zich laten fotograferen. Met zijn website fotoproducten bestellen is de HEMA volgens Foam-directeur Marloes Krijnen ‘de ideale partner met wie wij een groot publiek kunnen bereiken’.

Voor meer informatie: www.defotoweek.nl/www.facebook.com/defotoweek.