The Frick Collection in Mauritshuis: ook Ingres viel voor Comtesse d’ Haussonville

Jean-Auguste Dominique Ingres, Portrait of the Comtesse d'Haussonville, 1845, oil on canvas, 131.8 x 92.1 cm, The Frick Collection New York, photo: Michael Bodycomb

Jean-Auguste Dominique Ingres, Portrait of the Comtesse d'Haussonville, 1845, oil on canvas, 131.8 x 92.1 cm, The Frick Collection New York, photo: Michael Bodycomb

* Louise Albertine, Comtesse d’ Haussonville, Princesse de Broglie (1818-1882), geschilderd door Ingres in 1845, is moeiteloos beeldschoon blikvanger van de expositie ‘The Frick Collection – Kunstschatten uit New York’ in het Mauritshuis. De liberale en onafhankelijke Louise Albertine was een kleindochter van de beroemde Madame De Staël en schreef zelf ook, onder meer biografieën over Byron en de Ierse revolutionair Robert Emmet. Over de periode in haar leven dat Ingres haar vereeuwigde – na drie kinderen midden twintig nog steeds op het toppunt van haar schoonheid - schreef ze later met scherpe blik: ‘Ik was voorbestemd om te charmeren, aantrekkelijk te zijn en te verleiden en bij het afscheid allen pijn te doen die geluk in me hadden gezocht.’

Of haar echtgenoot ook tot de slachtoffers behoorde is niet bekend; geruststellend wat dat aangaat is dat hij naar haar dood onmiddellijk uit hun Parijse huis vertrok en een kopie van het schilderij uit 1845 bestelde. Ingres (1780 - 1867) had er, na verschillende valse starts, drie jaar voor nodig gehad om het portret te voltooien. Het verhaal gaat dat een goede vriend van de kunstenaar vaststelde toen hij het eindresultaat bewonderde: ‘Om haar zo te kunnen schilderen moet je verliefd op haar geweest zijn.’

The Frick Collection heeft 36 werken in bruikleen gegeven aan het Mauritshuis, tegenprestatie voor de expositie ‘Vermeer, Rembrandt and Hals: Masterpieces of Dutch Painting from the Mauritshuis’, daar te zien van oktober 2013 tot en met januari 2014. De selectie is een reis door de tijd die begint rondom 1280 met 'De geseling van Christus' door Cimabue (ca. 1240 – ca. 1302), het vroegste schilderij uit de collectie. De kunstenaar staat bekend om de vernieuwende stijl waarmee hij naast de ‘formeel’ christelijke kunst van het ‘oude’ Europa, een van de wegbereiders voor de Renaissance werd. Met de gruwelijke gebeurtenissen van de afgelopen dagen in herinnering is deze geseling van Cimabue ineens een akelig realistisch tafereel.

Bezoekers van het enorme chique herenhuis van de Amerikaanse industrieel Henry Clay Frick aan Fifth Avenue hoeven ‘hun’ Rembrandt, Titiaan, Vermeer en Sir Anthony van Dyck de komende maanden niet te missen. Maar van de meer dan 1000 werken uit The Frick Collection – ook te vinden op de TFC-app - is er ook het prachtige portret uit 1470 van Hans Memling van een onbekende man en de verstilde marmeren portretbuste van Beatrice van Aragon, gemaakt door Franceso Laurana tussen 1471 en 1474. Alles bij elkaar is er meer dan genoeg.

De expositie ‘The Frick Collection – Kunstschatten uit New York’ in het Mauritshuis duurt tot en met 10 mei. Voor meer informatie: www.mauritshuis.nl

Cimabue, The Flagellation of Christ, ca. 1280, tempera on panel, 24,8 x 20 cm. The Frick Collectio, New York, photo: Michael Bodycomb

Cimabue, The Flagellation of Christ, ca. 1280, tempera on panel, 24,8 x 20 cm. The Frick Collectio, New York, photo: Michael Bodycomb

Reageren