Eeuwenoude tekeningen Boymans naar voormalig Institut Neérlandais

Dansend boerenpaar en doedelzakspeler, ca. 1525-30, toegeschreven aan Aertgen Claesz van Leyden, foto Boymans Van Beuningen

* Na al het slechte nieuws ineens toch reden voor blijdschap: dit dansende boerenpaar en de doedelzakspeler, met pen getekend tussen 1525 -30 en toegeschreven aan Aertgen Claesz van Leyden, worden dit voorjaar tentoongesteld in het voormalige Institut Néerlandais in Parijs. Stopzetting van de subsidie door het ministerie van Buitenlandse Zaken leidde tot sluiting per 1 januari. Na 56 jaar kwam daarmee – het ging gepaard met veel emoties - een eind aan de presentatie van Nederlandse cultuur in Frankrijk in het Hôtel Lévis-Mirepoix, het monumentale pand dat het Institut van de Fondation Custodia huurde. Met tentoonstellingen, concerten, literaire avonden, debatten en taalcursussen altijd breed geschakeerd en altijd lovend ontvangen.

De Fondation Custodia, opgericht door de legendarische verzamelaar van tekeningen Frits Lugt en gevestigd in het buurpand, kwam deze week met het  verheugende bericht: de tentoonstellingen aan de Rue de Lille gaan door, voortaan met nadruk op kunst op papier. De eerste expositie opent op 22 maart en is een ‘Rotterdamse’ primeur: onder de titel ‘Van Bosch tot Bloemaert: Nederlandse vijftiende- en zestiende-eeuwse tekeningen uit Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam’ wordt t/m 22 juni voor het eerst een selectie met 142 hoogtepunten uit de bijzondere collectie oude tekeningen in Frankrijk gepresenteerd. Op een aparte gelijktijdige expositie gaan Boymans-tekeningen een dialoog aan onder de titel ‘Dialogues: dessins de la Fondation Custodia et du Museum Boymans Van Beuningen’.

Voor eind dit jaar staat zelfs de komst van een aantal Van Goghs naar de Rue de Lille gepland: de Fondation organiseert van 13 december t/m 11 maart 2015 een expositie met schilderijen en tekeningen van de Nederlandse kunsthandelaar en verzamelaar Piet de Boer. De titel zegt genoeg over de  kwaliteit van wat er te zien zal zijn: ‘Entre Goltzius et Van Gogh. Le goût de P. de Boer, marchand-collectioneur’.

Intussen is de Fondation nog in gesprek met de Terra Foundation over de verhuur van de tweede verdieping, die eerst moet worden vrijgemaakt en verbouwd. Deze bloeiende stichting, aldus de bekendmaking van de Fondation, houdt zich bezig met het stimuleren van de belangstelling voor Amerikaanse kunst vanaf de koloniale periode tot het midden van de twintigste eeuw. De kunsthistorische bibliotheek van het Institut – de vierde van Frankrijk – verhuist van de tweede naar de vierde verdieping, de rijke collectie negentiende- en twintigste-eeuwse Nederlandse literatuur wordt overgedragen naar de Universiteitsbibliotheek van Lille.

Het Nederlandse ministerie van Buitenlandse Zaken heeft zich zowaar aangemeld als huurder van de derde verdieping om er,  ‘onder leiding van de culturele gedelegeerde van de ambassade activiteiten te ontwikkelen’. Er wordt volgens de Fondation gedacht aan het organiseren van tentoonstellingen, in het bijzonder op het gebied van fotografie en moderne kunst. Expertise op die terreinen had het Institut Neérlandais overigens ook in huis: de nu ontslagen medewerkers organiseerden er de afgelopen jaren tentoonstellingen over onder meer de collectie hedendaagse kunst van de Rabobank en de serie Metamorfosen van Peter Vos.

Voor meer informatie: www.fondationcustodia.fr.

Petrus Christus, Portret van een jonge vrouw, ca. 1450, foto Boymans Van Beuningen