Dienstbodes in Huis van Gijn: zwoegen en zweten

Copyright foto: Mascha Joustra

* Een dienstbode van het echtpaar Van Gijn kijkt hoever de gasten zijn gevorderd met de volgende ronde van het twaalf gangen-diner dat in de negentiende eeuw op hoogtijdagen werd geserveerd. Eén van haar inspannende taken die dagen was te zorgen dat het hout gestookte fornuis aldoor warm bleef. De wekelijkse maandagse wasdagen waren fysiek het zwaarst met vele uren achtereen was stampen, mangelen, drogen, strijken en opvouwen. Beddengoed en huishoudlinnen werd de deur uitgedaan, overigens maar één keer per half jaar, wat vuil was werd intussen in kisten op zolder gestopt. Daar staat ook nu nog een handige rieten rokkendroger klaar. Dagelijkse secure klus was het opmaken van de bedden: dan moest ze –  geholpen door een collega –  bijvoorbeeld goed opletten dat het voeteneinde van het laken niet omgekeerd werd teruggelegd. En niet vergeten ook de beddenkleedjes uit te kloppen.

Deze wetenswaardigheden – en nog véél meer -  leert de nieuwe webapplicatie ‘Vraag het Juffrouw Fijn van Draat’ van Huis van Gijn in Dordrecht, onderdeel van het Dordrechts Museum. Helena Alida Fijn van Draat (1861-1962) werd huishoudster van de jurist en verzamelaar Simon van Gijn (1836-1922) nadat zijn vrouw in 1889 kinderloos was overleden. Het huis van Simon van Gijn aan de Nieuwe Haven ademt nog helemaal de sfeer van de negentiende eeuw, met als extra attractie de zolder met antiek speelgoed.

De lancering van de gratis webapplicatie – met museummedewerkers in de rol van meneer en mevrouw Van Gijn en hun personeel – maakt het extra de moeite waard deze kerstvakantie naar het museum te gaan. We zien meneer Van Gijn zelfs in bad stappen en zich scheren met een klapmes, heel voorzichtig om een bloedbad te voorkomen.

Onderweg door het pand kunnen bezoekers ook kennis maken met negentiende-eeuwse etiquetteboeken. Heren werden gemaand niet alleen aan jonge blommen aandacht te besteden, maar tijdens een diner ook aan dames die door de natuur met stiefmoederlijke hand waren bedeeld. Je neus snuiten moest zo discreet mogelijk en asperges: NIET SNIJDEN!

Voor meer informatie: www.dordrechtsmuseum.nl.