Beeldhouwster Beatrix verdient eigen expositie

Katinka van Rood door koningin Beatrix, brons uit 1985. Foto Paleis Het Loo

* Op  de tentoonstelling die Paleis Het Loo aan ‘vorstelijk beeldhouwster’ Katinka van Rood (1913-2000) wijdt, kijkt ze terug op haar leven in een documentaire waarbij de cameraman haar mooie ‘hoekige’ gelaatstrekken en intense blik zo fascinerend registreerde dat het moeite kost je ogen af te wenden.

Koningin Beatrix - bereikte dat effect ook met de twee portetten die ze in de jaren tachtig in prachtig ‘ruw’ geknede contouren van haar toenmalige docente beeldhouwen maakte. Ook wie Katinka van Rood niet heeft gekend, voelt op deze expositie meteen: de koningin heeft in haar beelden deze bijzondere persoonlijkheid in de kern getroffen. Het eerste contact tussen Katinka van Rood en Beatrix dateert uit 1948, toen koningin Juliana haar vroeg de toen tienjarige prinses boetseerles te geven. In de monografie die Marijke Gémessy (ook een oud-leerling) en kunsthistorica Detty Steinebach ter herdenking van Van Roods honderdste geboortedag schreven, vermeldden ze de enige uitspraken die de beeldhouwster in het openbaar over haar koninklijke leerling – met tussenpozen tot 1985 – heeft gedaan. In de Haagse Post van 1955: “…Prinses Beatrix is een buitengewoon pientere leerling. Zij heeft een uitgesproken talent en een verbluffende feeling voor het materiaal..’’ En in de Libelle van 1958: ‘’…Zij heeft een enorme opmerkingsgave en vergeet niets. Ze heeft, wat men zou kunnen noemen, intelligente handen. Alles wat zij doet, doet zij goed..’’ Bij de ontmoeting met twee voorbeelden van haar werk in 2013 heeft deze observatie niets aan zeggingskracht verloren. Zou dat na de troonsafstand misschien kunnen: een heuse ‘eigen’ expositie? Zal vast de moeite waard zijn.

Op de  tentoonstelling over Van Rood – klein, in één ruimte – passeren in vogelvlucht onder meer haar portretten van Juliana, Beatrix, prins Hendrik en de dichter Ed Hoornik, oorlogsmonumenten, gevelstenen en gevelbeelden en ontwerpen voor penningen en munten. Uit de collectie van prinses Beatrix zelf komt het originele roerbeeld dat Van Rood voor de ‘Groene Draeck’ maakte.

Katinka van Rood volgde haar opleiding aan de Kunstnijverheidsschool en de Rijksacademie voor Beeldende Kunsten in Amsterdam onder leiding van de legendarische professor Bronner. Ze was van dezelfde generatie als Mari Andriessen en Wibaut en kreeg voor haar werk een nominatie voor de Prix de Rome. Met haar eerste man Johan Limpers – ook beeldhouwer – sloot ze zich in 1940 aan bij het Kunstenaarsverzet. Ze werden opgepakt in 1944, waarna Limpers werd gefusilleerd. Na de scheiding van de jurist Jan Schouten, trouwde ze in 1963 met de kunstschilder Bob Bruyn.

De expositie ‘Katinka van Rood. Vorstelijk beeldhouwster’ in Paleis Het Loo duurt t/m 9 maart 2014. Voor meer informatie: www.paleishetloo.nl.

Koningin Beatrix door Katinka van Rood, brons, 1981. Foto P. Gispen/Paleis Het Loo