Anthony McCall in Eye: magische lichtbundels nog tot eind november

Geplaatst in Kunst Kort en getagged met , op door .
Anthony McCall, foto Eye

* ‘Solid Light Films and Other Works 1971-2014’ - de eerste solo van de Britse kunstenaar Anthony McCall in Nederland – is nog tot eind november te zien in de tentoonstellingsruimte van Eye, het magnifieke onderkomen van het vroegere Filmmuseum aan de oevers van het IJ. Een bezoek aan de expositie is een magische ervaring. De ‘solid light films’ van McCall zijn bewegende lichtsculpturen van minimalistisch mooie lijnen, cirkels en kruisen, in de verduisterde zalen van Eye om te beginnen al prachtig. Het magische extra komt door de lichtbundels waarmee de beelden worden geprojecteerd.

In de eerste fase van McCalls kunstenaarsleven zorgden stofdeeltjes en sigarettenrook er nog voor dat de lichtbundels van zijn ‘sculpturen’ in alternatieve kunstenaarsruimtes en bioscoopzalen vanzelf zichtbaar werden. Sinds het Whitney Museum in New York McCall in 2001 – in het rookloze tijdperk - een come back bezorgde, schakelen musea rookmachines in.

McCall wil, aldus de toelichting van Eye, met zijn ‘solid light films’ de fundamenten van film onderzoeken en tegelijk kritiek leveren op de filmindustrie. De kunstenaar draait het uitgangspunt van de filmindustrie radicaal om, haalt de aandacht van de beschouwer weg bij het geprojecteerde beeld en stuurt dat naar de lichtbundel zelf.  Hij ‘daagt de bezoeker uit zich in de tentoonstellingsruimte tot de bewegende lichtsculpturen te verhouden’.

De bezoeker kan door de nevelige lichtbundels lopen, stil staan, zitten, met arm- of beenbewegingen eigen sculpturen maken, of niet, anderen groeten, of negeren, mediteren, melancholiek worden, of juist vrolijk. Veel van wat film ook doet, maar vooral persoonlijker, want door het duister veel dichter op de huid. Gaan en vooral zelf ervaren.

De expositie ‘Anthony McCall: Solid Light Films and Other Works 1971 – 2014’ in Eye duurt tot en met 30 november. Voor meer informatie: www.eyefilm.nl

Anthony McCall, foto Eye