Alexander Calder krijgt kus ARTZUID JUNIOR

Untitled II, uit een particuliere collectie in Londen. Eigen foto

* In de tuinen van het Rijksmuseum – in het voortreffelijke ontwerp van bureau Copijn groeit en bloeit het er inmiddels lustig op los – is het deze zomer extra goed toeven dankzij veertien monumentale sculpturen van Alexander Calder (1898-1976).  De Amerikaans-Franse kunstenaar die in het Parijse atelier van Mondriaan in 1930 op het idee van zijn bewegende beelden kwam, realiseerde wereldwijd  op tal van plekken in de openbare ruimte zijn vrolijk stemmende mobiles, stabiles en standing mobiles. Want ook stevig in de grond of als ‘tussenvorm’ zorgt zijn werk voor intens kijkplezier.

In de catalogus bij deze tweede zomertentoonstelling (Henry Moore vulde vorig jaar de eerste, in totaal zijn vijf zomerse internationale beeldenexposities gepland) is de ontstaansgeschiedenis van de beelden beschreven, de moeite van de aankoop waard voor wie meer wil weten over bijvoorbeeld ‘Brasilia’ voor de nieuwe hoofdstad van Brazilië, ‘Tamanoir’ uit Rotterdam, ‘Spirale’ voor het Unesco-hoofdkwartier in Parijs of ‘The dog’ voor het Middelheim Museum in Antwerpen. Calder, opgeleid tot werktuigbouwkundig ingenieur, was een perfectionist die in dialoog met de architectuur voor elke plek met enorme passie steeds maatwerk leverde.

Alfred Pacquement, oud-directeur van het Centre Pompidou, stelde de tentoonstelling samen, ook voor binnen regelde hij vier bruiklenen. Dankzij zijn voortreffelijke netwerk en financiële steun van de BankGiro Loterij, Terra Foundation en een anonieme schenker, kan het Rijksmuseum tot begin oktober het grootste overzicht van Calder in de buitenlucht ooit brengen.

Op een steenworp afstand is deze zomer in Amsterdam nóg een bijzonder beeldenevenement in de buitenlucht gerealiseerd: ARTZUID JUNIOR omvat 20 beelden van jongeren die het verhaal van het 150-jarige Vondelpark vertellen. De expositie komt voort uit een ontwerpwedstrijd voor scholieren van Amsterdamse basis- en middelbare scholen. Favorieten noemen is onmogelijk, daarom een willekeurige greep: Sabine Bruinsma van de Buitenveldertse Montessorischool ontwierp de amusante ‘Kus’; Saske en Teun van der Eerden voerden haar ontwerp uit. De verrukkelijke ‘Parkietenboom’ is van Rosa Heeroma (2e Daltonschool), de uitvoering van Robert Roelink.

De sculpturen van Calder stemmen vrolijk; de beelden van ARTZUID JUNIOR daarvan de overtreffende trap. Komt dat omdat we Calder al kennen en  het versleten cliché van ‘de jeugd die de toekomst heeft’  altijd weer waar is?

De Calder-expositie van het Rijksmuseum duurt nog tot en met 5 oktober. Voor meer informatie: www.rijksmuseum.nl. ARTZUID JUNIOR in het Vondelpark is tot 24 augustus te zien. Voor meer informatie: www.artzuid.nl

De Kus is een ontwerp van Sabine Bruinsma. Eigen foto