Aanvoerdersband Blind en Gouden Schoen Van Basten in Amsterdam Museum: Halleluja!

De aanvoerdersband van Danny Blind uit de jaren negentig, inclusief spuug van materiaalman Sjakie Wolfs

De magie van voodoo-priester Serge Hounpatin voor de voetballers van Togo mocht in 2006 niet baten.

* Een paar dagen na de smadelijke nederlaag van Nederland tegen Tsjechië kost het op de expositie ‘Voetbal Halleluja!’ in het Amsterdam Museum even wat tijd in de stemming te raken. Kerken lopen leeg, stadions lopen vol, concludeert het museum terecht, maar is voetbal werkelijk de nieuwe religie? Guus Hiddink is in een handomdraai met pensioen gestuurd, falende Oranje-spelers kunnen uit de selectie gegooid, maar met Jezus en Mohammed zal dat moeilijk gaan. Maar dan is er ineens de klik: jeeee, dat is de aanvoerdersband van niemand minder dan Danny Blind!

Het is een bruikleen van David Endt, de persman/spelersbegeleider van Ajax die vast en zeker zonder de zege van boven is gedumpt. Als Blind de band in de jaren negentig omgeschoven kreeg door materiaalman Sjakie Wolfs spuugde hij er altijd op. Volgens Wolfs ‘geen bijgeloof, maar rituelen’. Zelfs met flarden van herinneringen aan de prachtige carrière van Blind en al die anderen, blijft de bezoeker zo vanzelf in de euforie.

Want kijk, van wie zou die Gouden Schoen zijn? Natúúrlijk, van Marco van Basten! Die kreeg hij, alweer in 1986, als Europees topscorer van het jaar. En als niet te missen bonus leende het Amsterdam Museum ook een paar ‘gewone’ schoenen van Van Basten uit de collectie van Ajax Erfgoed. We wensen Van Basten deze dagen meteen alle zegen van boven toe.

Het geluk kan tenslotte helemaal niet op als ‘Voetbal Halleluja’ ook Oranje-shirtje nr 5 aanwezig blijkt. Even de draad kwijt? Dat droeg Daley Blind op 13 juni van dit jaar toen hij met twee schitterende assists naar Van Persie en Robben een belangrijk aandeel in de zege van 5-1 op Spanje tijdens het WK had. Voorwaar, een hemelse overwinning, zeker vergeleken met het recente gemodder tegen de Tsjechen. Daar hadden vast duivelse krachten de hand in.

Het Tongolese nationale elftal had daarom in 2006 voor de zekerheid voodoo priester Serge Hounpatin ingehuurd. Hij gebruikte zijn magie om ervoor te zorgen dat de tegenstander niet goed voetbalde. Zijn methode: kleimodellen van voetballers met slotjes behangen. Ook de West-Afrikaanse god Legba reisde als beschermheer mee. Het mocht niet baten: Togo verloor alle wedstrijden en maakte maar één doelpunt.

Amsterdam Museum-conservator Annemarie de Wildt – lof voor haar creativiteit, ze ging zelfs een wedstrijd in het vak van de F-side kijken - vraagt speciaal aandacht voor de vitrine met wijlen Ajax-fan Jan Vletmeijer (1984-2014). De Friese stratenmaker was op 27 april nog aanwezig bij de uitreiking van de kampioenschaal met zijn Israëlische vlag met wedstrijddata en ketting met davidsster en hamertje om, als symbolen van zijn identiteit. Vletmeijer overleed in augustus plotseling aan een hartstilstand.

De expositie reist door naar Bazel, Barcelona, Lyon (EK 2016), Luxemburg, Bremen en Moskou (WK 2018). FC Bazel bracht in 2011 pakjes met drie condooms op de markt nadat de club drie keer achter elkaar kampioen van Zwitserland was geworden. Nu ook gepromoveerd tot tentoonstellingsobject: ‘Halleluja!’

De expositie ‘Voetbal Halleluja!’ in het Amsterdam Museum duurt tot en met 4 januari. Voor meer informatie: http://www.amsterdammuseum.nl

De Gouden Schoen die Marco van Basten in 1986 kreeg als Europees voetballer van het jaar.