Zomertip: Jan Worst, Silvia B. en Katinka Lampe, hedendaagse frisheid in Museum MORE

Geplaatst in Musea en getagged met op door .
Silvia B. , Andrew & Anubis, 2008, detail, eigen foto

Silvia B. , Andrew & Anubis, 2008, gemengde techniek, detail, eigen foto

* Sinds de opening op 2 juni is het prettig druk in Museum MORE in Gorssel, met vooral dank aan de belangrijkste vroege Nederlandse realisten van de afgelopen eeuw. Onder hen Charley Toorop, Edgar Fernhout, Carel Willink, Dick Ket, Pyke Koch, Jan Mankes en Sal Meijer. Een diepe buiging voor Hans Melchers, die de beste werken aankocht uit de failliete boedel van Dirk Scheringa. En chapeau voor ‘oude’ meesters als Toorop en Willink, wier kwaliteiten in de nieuwste schepping van architect Hans van Heeswijk – mooi in harmonie met de landelijke omgeving – op de begane grond onverwoestbaar sterk blijven. Met tenslotte wel een vergelijkbaar effect als De Vier Jaargetijden en de Brandenburgse Concerten, zó vaak gehoord en virtuoos gevonden, dat de opgewekte emoties wat sleets worden.

Op de eerste verdieping zorgen vooral Jan Worst, Katinka Lampe en Silvia B. even later alsnog voor een verrassing: met hedendaagse frisheid schudden ze de hersenpan resoluut wakker. Dat past in de trend vanaf de jaren tachtig van de vorige eeuw, waarin sprake was van een geleidelijke opleving van realistische tendensen met kunstenaars die elk hun eigen ding deden. Worst (1953) verzamelt bijvoorbeeld, leert de informatie van MORE, fragmenten uit verschillende werkelijkheden: folders met badmode, glossy magazines, antieke meubels en gobelins, reproducties van oude en jongere kunst, maar ook prentbriefkaarten en films. Met deze elementen creëert de kunstenaar een herkenbare werkelijkheid die we van hem niet als vanzelfsprekend mogen ervaren: hij schept een schijnwereld die juist ver van de dagelijkse realiteit verwijderd is.

Jan Worst, The Generous Friend, 2006, olieverf op doek, detail, eigen foto

Silvia B. (1963) onderzoekt in haar beelden, tekeningen en installaties de grenzen van ethiek en schoonheid, met verwijzingen die variëren van sprookjes tot vechtsport en van kunstgeschiedenis tot kitsch. Haar figuren zijn hybridische wezens, MORE omschrijft haar oeuvre als een ‘bedenkelijke wereld, waarin beschaving en instinct, aantrekking en afstoting, ontroering en afschuw met elkaar om voorrang strijden’. Katinka Lampe (1963) verzamelt beelden die haar opvallen in kranten en modetijdschriften en maakt voor haar schilderijen ook gebruik van foto’s van modellen in specifieke poses met pruik, bivakmuts, overdreven make-up of glinsterende parelketting.

Deze drie kunstenaars verbeelden in MORE – heel dicht op de huid – een hedendaagse wereld waarin de realiteit om de haverklap voor verwarring en ontzetting zorgt. Ook op deze eerste verdieping: Jan Beutener, Co Westerik, Philip Akkerman, Barend Blankert, Annemarie Busschers, Tobias Schalken, Lotta de Beus, Sidi El Karchi, Arnout Killian, Erwin Olaf, Mark Outjers en Thom Puckey.

Museum MORE, Hoofdstraat 28, Gorssel, is geopend van dinsdag tot en met zondag van 10.00 tot 17.00 uur. Voor meer informatie: www.museummore.nl

Katinka Lampe, Zonder titel, 2007, olieverf op doek, detail, eigen foto