Nieuwe richting Claudy Jongstra op expositie Ancient Light in Fries Museum

Campagnebeeld Claudy Jongstra: Ancient Light, foto Marcel van der Vlugt

*Open in het Fries Museum in Leeuwarden: de expositie ‘Claudy Jongstra: Ancient Light’, een selectie van haar beste werk van de afgelopen jaren. In haar atelier in het Friese Spannum heeft Jongstra alle stappen in het (duurzame) productieproces van haar textiele werken in eigen beheer: van de verwerking van de wol van een kudde schapen tot het vervaardigen van vilt. In haar ververij gebruikt ze volgens de toelichting van het museum plantaardige gewassen als calendula, kamille en dahlia’s uit haar eigen biologisch-dynamische tuin.

Onder de activiteiten op Jongstra’s curriculum: een ‘mural’ voor het San Francisco Museum of Modern Art, kostuums voor Star Wars en het project Farm of the World voor Leeuwarden Culturele Hoofdstad 2018. Haar werk is - onder meer - opgenomen in de collecties van het Rijksmuseum en Stedelijk Museum in Amsterdam en het Victoria & Albert Museum in Londen.

Voor de expositie maakte Jongstra - voor het eerst na haar viltwerk - een ruimtelijk textielwerk waarvoor ze zich liet inspireren door de seizoenen. Curator van de tentoonstelling was Jorn Konijn, Irma Boom en Barend Koolhaas tekenden voor het ontwerp.

De expositie ‘Claudy Jongstra: Ancient Light’ in het Fries Museum duurt tot en met 2 oktober. Voor meer informatie: http://www.friesmuseum.nl

Werk Claudy Jongstra, foto Marcel van der Vlugt