Vergeeld vernis weg van meesterwerk Rogier van der Weyden: openbare restauratie Mauritshuis

Rogier van der Weyden (en atelier), De bewening van Christus , c. 1460-1464, collectie Mauritshuis

*‘De bewening van Christus’ van Rogier van der Weyden en atelier – geschilderd tussen ca. 1460 en 1464 - wordt vanaf 14 juni in het openbaar gerestaureerd in het Mauritshuis. Het werk van deze Vlaamse meester – het enige in een Nederlands museum en het oudste in het museum - ziet er op het eerste gezicht nog volmaakt uit, maar het vernis is zo vergeeld dat de oorspronkelijke stralende kleuren aan helderheid hebben ingeboet. De restauratie duurt naar verwachting tot eind dit jaar, ook de verkleurde retouches van eerdere opknapbeurten zijn dan verwijderd.

Bezoekers kunnen de voortgang tot en met 9 september volgen in de ‘nieuwe’ tentoonstellingszaal, waar een tijdelijk atelier wordt ingericht. Op de expositie ‘Rogier van der Weyden ontsluierd’ is tegelijk een zeldzaam bruikleen aanwezig: ‘De Beweging voor het graf’ (1460-1464), een altaarstuk van Van der Weyden uit de Galleria degli Uffizi in Florence.

Rogier van der Weyden (ca. 1399 – 1464) wordt na Jan van Eyck(1390-1441) beschouwd als de belangrijkste Vlaamse schilder van zijn tijd. Hun vernieuwingen waren te danken aan de ontwikkeling van de olieverftechniek. In een vloeiende penseelvoering konden voortaan dunne laagjes transparante olieverf over elkaar heen worden aangebracht, het werd zo mogelijk preciezer te schilderen. Bijbelse taferelen werden naar hun eigen omgeving verplaatst, het naturalisme deed zijn intrede in de schilderkunst. Van Eyck vergaarde zijn grootste roem met de verbeelding van levensechte details, Van der Weyden excelleerde speciaal in de weergave van emoties.

‘De bewening van Christus’ werd in 1827 voor 3000 gulden voor het Mauritshuis gekocht door koning Willem I. Ondersteund door de apostel Johannes wordt Christus beweend door Maria, aan de rechterkant knielt een bisschop, de opdrachtgever van het schilderij. De smart van de aanwezigen is schrijnend sterk op het doek gezet. Eerder werden in het Mauritshuis onder meer Vermeers ‘Meisje met de Parel’ en ‘Het puttertje’ van Carel Fabritius in het openbaar gerestaureerd. Bezoekers worden steeds voorgelicht over gebruikte methodes als infrarood- en röntgenonderzoek.

De expositie ‘Rogier van der Weyden ontsluierd’ en de restauratie op zaal duren van 14 juni tot en met 9 september. Voor meer informatie: http://www.mauritshuis.nl