Tropic City in Scheepvaartmuseum: Jólan van der Wiel realiseert tropisch Amsterdam

Getekende impressie Tropic City, Jólan van der Wiel. Tekening: Joeri Verweij

*Hoe zou Amsterdam eruit zien als het klimaat er tropisch was? Ontwerper Jólan van der Wiel (1984) liet zijn fantasie de vrije loop en realiseerde Tropic City, een show die eind volgende week drie dagen in het Scheepvaartmuseum staat. Locatie: het Open Pleyn, de met glas overkoepelde binnenplaats van het museum. Drijfveer voor Van der Wiels experimenten om de tropische stad van zijn fantasie vorm te geven, is nieuwsgierigheid naar extreme omstandigheden door de opwarming van de aarde.

Als inspiratiebronnen noemt hij de verschillende begroeiingslagen van de jungle, de drukkende warmte en de manier waarop vruchten en insecten zichzelf beschermen door een stekelige huid, camouflage of felle, giftige kleuren. De schaal van Van der Wiels objecten is volgens zijn toelichting geïnspireerd op de opvallend grote afmetingen van bladeren, bloemen en bomen in het tropisch regenwoud. Lianen zijn voor hem geen belemmering voor licht, maar juist een bron, zoals hij eerder liet zien in de wand vullende installatie Lianas Network. Het thema licht werkte hij ook uit in lampen in de vorm van een varenblad en palm.

Water window, Jólan van der Wiel

Van der Wiel opende een eigen studio in 2011, het jaar dat hij ook afstudeerde aan de Gerrit Rietveld Academie in 2011. Zijn carrière kwam meteen in een stroomversnelling. Zo besloot hij met Benthem Crouwel Architects tot onderzoek naar de interactie tussen de kracht van natuur en architectuur in het ‘Forces for Architecture Lab’. Uitkomst waren onder meer banken van glasplaten met een patroon waardoor regenwater langzaam naar beneden sijpelt. Van der Wiel werkt graag samen en deed dat bijvoorbeeld ook met modeontwerpster Iris van Herpen. Zijn ontwerpen zijn de afgelopen jaren opgenomen in onder meer de collecties van het Design Museum in Londen en het Metropolitan Museum in New York.

Water environment, Jólan van der Wiel

De show Tropic City van Jólan van der Wiel in het Scheepvaartmuseum Amsterdam duurt van 3 tot en met 5 maart van 9.00 tot 17.00 uur. Toegang gratis.Voor meer informatie: http://www.hetscheepvaartmuseum.nl en http://www.jolanvanderwiel.com

Magnetic Bowl, Jólan van der Wiel