Spaanse meesters in Hermitage Amsterdam: Goya’s oorlogsetsen aangrijpend hoogtepunt

José Villegas Cordero, Het afscheid van de torero, 1889, c State Hermitage Museum, St Petersburg

*De Hermitage Amsterdam maakt – sinds de opening in 2009 - tentoonstellingen waarvoor een selectie wordt gemaakt uit de collectie van het moedermuseum in St. Petersburg. De komende maanden is de Spaanse schilderkunst aan de beurt. Voor ‘Spaanse Meesters uit de Hermitage. De wereld van El Greco, Ríbera, Zurbarán, Velázquez, Murillo & Goya’ zijn volgens het museum ‘meer dan zestig meesterwerken’ naar Amsterdam gehaald, naast ‘een schat’ aan grafiek en werken van toegepaste kunst: ‘Niet eerder was in Nederland zo’n breed overzicht van Spaanse kunst te zien.’

Na deze loftuitingen valt het aantal ‘onbetwiste topstukken’ nogal tegen, zeker voor wie heeft kennis gemaakt met de rijk gevulde collecties van het Prado en Louvre. Er is een werk van El Greco (‘De apostelen Petrus en Paulus’), er zijn er twee van Velázquez (‘Hoofd van een man en profil’ en ‘Portret van graaf-hertog de Olivares) en van Murillo kwam zijn ‘Onbevlekte Ontvangenis’ naar Amsterdam. Van Goya is er het ‘Portret van de actrice Antonia Zárate’ en van Ríbera zijn een paar schilderijen geselecteerd, met als beste zijn ‘Sint Hiëronymus en de Engel’. Museumkijker zag twee weken geleden de fenomenale Zurbarán-expositie in het Kunstpalast Düsseldorf, met die belevenis nog op het netvlies zijn de twee matige Zurbaráns in Amsterdam een teleurstelling.

Goya, Portret van de actrice Anotina Zárate, ca. 1810-1811, c State Hermitage Museum, St. Petersburg

Museum Boymans Van Beuningen presenteerde in het voorjaar van 2013 Goya’s ‘Los Desastres de la Guerra’, zijn bloedstollende serie van tachtig etsen over de verschrikkingen van de oorlog. De Hermitage Amsterdam exposeert in twee rondes zes en vijftig etsen uit de series Los Caprichos, La Tauromaquia, Los Disparates en Los Desastres, op deze Spaanse Meesters- expositie opnieuw een aangrijpende kijkervaring.

Op weg naar de uitgang mogen we op adem komen bij José Villegas Cordero (1844-1921) en Ignacio Zuloaga (1870-1945), aanwezig met respectievelijk ‘Het afscheid van de torero’ en ‘Toiletmaken voor het stierengevecht’, knappe schilderijen die moeiteloos meevoeren naar het ‘echte’ Spanje. Picasso sluit de expositie af met een paar stukken keramiek, een ‘Stilleven met glaswerk’ uit 1906 en de gouaches ‘Jongen met hond’ en ‘Naakte jongen’ uit 1905. Niks mis mee, maar ook van hem zéker geen ‘onbetwiste’ topstukken.

De expositie ‘Spaanse meesters uit de Hermitage’ duurt tot en met 29 mei. Voor meer informatie: www.hermitage.nl, www.duesseldorf-tourismus.de, www.smkp.de (website Museum Kunstpalast Düsseldorf)

Ignacio Zuloaga, Toiletmaken voor het stierengevecht, 1903, c State Hermitage Museum, St. Petersburg