Sexy Ceramics in Princessehof Leeuwarden: plus peepshow met leeftijdsgrens

Naakte vrouw met een waaier in haar hand, eind 19de eeuw, China, porselein, collectie Bertholet, Amsterdam, foto: Michiel Elsevier Stokmans

*Het Keramiekmuseum Princessehof in Leeuwarden heeft een expositie gemaakt over een thema dat al in de vroege kunst populair was: 'seks en verleiding'. Van vazen uit de Griekse Oudheid via Aziatisch porselein gaat ‘Sexy Ceramics’ naar het heden met werk van kunstenaars als Michel Gouéry, Anne Marie Laureys, Joost van den Toorn en Suzanne Posthumus. Prominent aanwezig: zestien objecten van Chinees porselein uit de collectie van Ferry Bertholet, kunstsschilder, auteur en verzamelaar van Chinese erotische kunst en Japanse prenten met een scherpe blik voor alleen de hoogste kwaliteit. Betholet werkte vorig jaar nog mee aan een Rijksmuseum-expositie met vroege fotografie uit het Keizerlijke China.

Twee vrouwen in verleidelijke pose, eind 19de eeuw, China, porselein, collectie Bertholet, Amsterdam, foto: Michiel Elsevier Stokmans

Volgens de aankondiging van het Princessehof doorloopt de tentoonstelling alle fases van het liefdesspel, van de eerste aanraking en voorzichtige hofmakerij tot expliciete seks. Voor wie zich zorgen maakt over tere kinderzieltjes: het ‘explicietere’ werk is alleen te zien in een als ‘peepshow’ ingerichte zaal waarvoor een leeftijdsgrens van zestien jaar geldt.

De expositie ‘Sexy Ceramics’ in het Princessehof in Leeuwarden duurt tot en met 9 juli 2017. Voor meer informatie: http://www.princessehof.nl

Michiel Gouéry, Biomécanopatère, aardewerk, foto: Johan van der Veer