Rein Draijer in Museum More: Hollandse kunst in traditie Saenredam en Mondriaan

Geplaatst in Kunst Kort en getagged met , op door .
Rein Draijer, Duinpad II, 1980, particulier bezit, foto Museum More

*Op de overzichtstentoonstelling – de eerste in 35 jaar - die Museum More in Gorssel deze zomer aan schilder-beeldhouwer Rein Draijer(1899-1986) wijdt, zijn veel bruiklenen van particulieren. Draijer is uit het zicht van de schijnwerpers verdwenen, maar verkocht goed en werd gerekend tot de beste kunstenaars van zijn generatie. Hij vertegenwoordigde Nederland in 1962 op de Biënnale van Venetië, ontwierp postzegels en was een geliefd docent – van onder meer Co Westerik, Herman Berserik, Peter Struycken, Johan de Haas en Jurjen de Haan – aan de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten in Den Haag.

Kunstcritici plaatsten Draijer als een typisch Hollandse kunstenaar in de traditie van Saenredam en Mondriaan: in zijn polderlandschappen, duinovergangen, flatgebouwen, begraafplaatsen en uitsneden van interieurs bracht hij de werkelijkheid in ‘simpele’ lijnen tot de schoonheid van pure essentie terug.

Rein Draijer, Hollands landschap, 1975, particulier bezit, foto Museum More

Draijer was altijd op zoek naar de kern, herinneren zich ook Westerik, De Haas en De Haan in de documentaire op de expositie: ‘Hij greep nooit in, maar zei alleen: ik zou nou maar eens ophouden. Of adviseerde om de toonwaarden aan te passen, ‘afgrijzen’ noemde hij dat. Helderheid hoorde bij hem.’ Draijer stopte begin jaren tachtig omdat hij zichzelf niet wilde herhalen. ‘Alles is gezegd’, motiveerde hij zijn besluit. Daarna fietste hij dagelijks driehoeken, cirkels en vierkanten door het Hollandse landschap die hij tevoren uitzocht op de kaart. Zo zette hij – stelt het museum vast - toch tot het laatste toe de wereld naar zijn hand.

Om de wereld van Draijer weer op te roepen is het gelukt - met medewerking van de familie - 65 schilderijen, 15 beelden, 20 postzegel-ontwerpen, tientallen tekeningen en persoonlijke documenten bij elkaar te brengen.

De expositie ‘In Essentie – Rein Draijer’ in Museum More in Gorssel duurt tot en met 25 september. Voor meer informatie: http://www.museummore.nl

Rein Draijer, Begraafplaats, 1959, collectie Haags Gemeentemuseum, foto Museum More 98 x 165 cm