Prachtige Van Gogh in Galleria nazionale d’arte moderna in Villa Park Borghese Rome

Vincent van Gogh, L'Arlesienne (Madame Ginoux), 1890, collectie Galleria nazionale d'arte moderna e contemporanea

*De Galleria nazionale d’ arte moderna e contemporanea – het nationale museum voor moderne en hedendaagse kunst met onder meer een prachtige Van Gogh en Klimt in de collectie – is sinds zijn eerste bezoek van onlangs aan Villa Park Borghese in Rome het favoriete Italiaanse museum van journalist/eindredacteur/tekstschrijver/fotograaf Theo Haerkens. Met bijgaande foto’s debuteert hij op Museumkijker.

Galleria nazionale d'arte moderna e contemporanea, met Spazio Amato van Massimo Uberti, foto Theo Haerkens

De Galleria - opgericht in 1883 - betrok zijn huidige locatie naar een ontwerp van Cesare Bazzani in het park Villa Borghese in 1915. De collectie telt 5000 schilderijen en sculpturen van de beste Italiaanse kunstenaars uit de 19de en 20ste eeuw. Onder hen Giorgio de Chirico, Lucio Fontana, Giorgio Morandi en Massimo Uberti. Maar ook - naast Van Gogh en Klimt - van internationale grootheden als Cézanne, Degas, Monet, Giacometti, Braque, Kandinsky, Mondriaan, Rodin en Yves Klein.

Park Villa Borghese is 80 hectare groot en telt nog vier andere musea, waaronder de Galleria Borghese en het Museo Civico di Zoologica. De Villa Giulia – tussen 1551 en 1555 gebouwd als zomerresidentie voor paus Julius III – huisvest het museum voor Etruskische kunst. Het park – in 1903 door de gemeente Rome aangekocht van de familie Borghese – is verder gevuld met prachtige tuinen, fonteinen en sculpturen en de dierentuin van de stad, 17 hectare groot.

Galleria nazionale d'árte moderna e contemporanea, foto Theo Haerkens

Het is raadzaam vooraf een toegangsbewijs te kopen (bijvoorbeeld via www.bezienswaardighedenrome.com, het aanbod aan sites via Google is groot): Villa Borghese is een zeer populaire toeristische attractie.

Voor opdrachten Theo Haerkens: thhaerkens@hotmail.com.

De drie leeftijden van de vrouw, Gustav Klimt, 1905, collectie Galleria nazionale d'arte moderna e contemporanea